Visueel inspecteren: Als je de tandwielen goed bekijkt, kun je misschien zien of er tanden zijn afgebroken of afgesleten. Dit kan een indicatie zijn van versleten tandwielen. Geluid: Als de tandwielen versleten zijn, kun je soms een krakend of knarsend geluid horen wanneer ze worden gebruikt.
Ongeveer 10K. Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal.
Tandwielen flossen
Gebruik hiervoor een een doek (scheur eventueel een reep stof af) die je in kettingontvetter drenkt en als een flosdraad langs de afzonderlijke kransjes haalt. Dit doe je tegen de rijrichting in. Spoel af met water en maak goed droog met een schone doek.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Op een kettingwiel loopt altijd een ketting.Een tandwiel loopt altijd over een ander tandwiel (bijv. versnellingsbak) of een getand oppervlak zoals een tandheugel (bijv. ophaalbrug).
Een universeel vet is de Loctite LB8105. Deze kun je gebruiken voor het smeren van bewegende delen zoals bijvoorbeeld bij kogellagers of tandwielen. Staat de machine in vochtige omstandigheden en heb je een open toepassing? Gebruik dan een vet met een sterke hechting en hoge consistentie zoals de Loctite LB8102.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Waarom is het belangrijk om tandwielen te smeren? Bij veel tandwielen is het daadwerkelijke contact en dus alle krachtoverbrenging terug te brengen tot 1 tandpaar wat contact maakt. De tanden maken niet direct volledig contact, ze rollen en glijden als het ware over elkaar heen.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
Doordat metaal delen tegen elkaar aan draaien ontstaat er wrijving tussen de ketting en de tandwielen. Hierdoor is de kettingset helaas slijtage onderhevig. Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
80W90 transmissie olie heeft de voorkeur in tandwielkasten of mechanische overbrengingen.
De nadelen van een riem zijn dat deze periodiek vervangen moet worden en dat deze gevoelig is voor vet of koelvloeistof, dat kan ontsnappen uit de krukas- en nokkenas keerringen of de waterpomp, in het geval wanneer deze in het distributiegedeelte gemonteerd zit.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Hoe vaak moet ik mijn fietsketting smeren? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Het ligt er namelijk maar net aan in wat voor omstandigheden je vaak fietst. Wanneer je vaak in droge weersomstandigheden fietst blijft je fietsketting beter gesmeerd dan wanneer je vaker in de regen de weg op gaat.
Hoe vaak moet ik mijn fietsketting schoonmaken? Er is geen vast aantal kilometers waarna je de ketting moet schoonmaken/ontvetten. Dit is afhankelijk van het gebruikte smeermiddel en de omstandigheden waarin je fietst.
Vaseline: vaseline kun je gebruiken voor allerlei soorten toepassingen. Het is een prima smeermiddel voor metalen onderdelen zoals het luchtwerk, maar het wordt ook veel gebruikt bij het bevestigen van PVC-onderdelen.
Vaseline. Deze zalfachtige substantie is een echte allrounder. Je kan het gebruiken als smeermiddel om metalen onderdelen soepel te laten werken, maar vooral om te vermijden dat ze gaan roesten.
Conische tandwielen worden vaak gebruikt om de draairichting van een as te wijzigen. Ze worden meestal gemonteerd op assen die 90° uit elkaar staan, maar kunnen ook worden ontwerpen om op andere hoeken te functioneren.
In de meeste gevallen is het moment van vervangen bij een racefiets 1.200 tot 1.500 km. Als er bijvoorbeeld 1.600 km.
Voorkom schade aan je motor
Rond de 30.000 gereden kilometers of elke twee jaar kun je het beste tijdens je grote of kleine beurt de motorolie laten verversen dit voorkomt een hoop narigheid. Zo kan er zich bijvoorbeeld Sludge / mayonaisevorming vormen op de bodem van de motor.