Een moderne autoband bestaat uit tien tot vijftien componenten, waaronder natuurlijke en synthetisch rubber, chemische toevoegingen en zwarte koolstof, voor de kleur. Grote mengmachines mixen deze ingrediënten onder druk en op hoge temperatuur. Er zijn verschillende recepten voor verschillende onderdelen van de band.
Elke autoband bestaat uit rubber, dat weer bestaat uit polymeren. Tegenwoordig bestaan banden meer uit synthetisch rubber dan uit natuurrubber. Een winterband bevat meer natuurrubber dan een zomerband. Dat zorgt voor betere prestaties bij lage temperaturen.
Circa 70% van al het natuurrubber op de wereld wordt verwerkt tot banden. Dit rubber wordt voornamelijk gewonnen uit rubberbomen in Azië. In de bomen zit een melkachtige vloeistof die bestaat uit rubberdeeltjes en eiwitten. Deze vloeistof wordt op de rubberplantages afgetapt, waarna er latex van gemaakt wordt.
Je kan alles maken van oude banden: hangmatten, korrels voor op kunstgrasvelden, plantenbakken en zelfs laptoptassen. Jaarlijks worden er wereldwijd 800 miljoen (!) banden afgedankt. Het kan tientallen jaren duren totdat een autoband in de natuur verteerd is.
Elke luchtband is opgebouwd met veel verschillende onderdelen. Een autoband heeft in totaal ongeveer 20 tot 25 onderdelen. Er zijn ongeveer vijf hoofddelen die in elke luchtband zitten. Dit zijn: het karkas, het loopvlak, de zijwanden / wangen, de hielen en de voering.
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Waar worden banden gemaakt
Qua band zelf zijn alle fabrikanten het eens met elkaar. Ze vertrouwen op rubber van tropische rubberbomen, evenals op ruwe olie. In de EU, waar zo'n 86 bandfabrieken zijn, zien we dat vooral Frankrijk, Duitsland en Italië de meeste banden verkopen.
Rubber recyclen is goed voor het milieu en helpt bij de productie van nuttige materialen, zoals rubber snippers voor speeltuinen of de vulling turf-velden. Om je rubber te recyclen kun je het doneren aan plaatsen als de lokale recyclingsinstelling of een bandenverkoper.
De overheid dringt aan op hoogwaardig hergebruik van autobanden. Producenten en importeurs in de bandenbranche zijn verantwoordelijk voor de inname en milieuvriendelijke afvoer van gebruikte autobanden. Gebruikte autobanden zijn namelijk zeer geschikt om te recyclen.
De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.
Rubber groeien en tappen
Origineel komt deze huilende rubberboom, de Hevea Brasiliensis uit Zuid-Amerika, maar tegenwoordig zijn de meeste rubberplantages in Thailand en Indonesië. Om het sap te tappen wordt voor het ochtendgloren een inkeping in de rubberboom gemaakt, dan vloeit de latex het meest door de stam.
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen.
Rubber is een rekbaar en veerkrachtig materiaal. Natuurrubber (latex) wordt gemaakt van vloeistoffen uit de rubberboom. Synthetisch rubber wordt gemaakt van aardolie.
De buitenband bestaat uit een karkas van koordlagen van langvezelige katoen, die het canvas vormen, en randen van gevlochten staaldraad. Goedkopere banden hebben koordlagen van kunststofvezels. Daaromheen is een rubberlaag aangebracht met op het loopvlak een profiel.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Consumenten betalen een wettelijke afvalbijdrage voor een nieuwe autoband. Ze kunnen de oude band daardoor kosteloos inleveren bij een garage, bandenspecialist of autodealer, als ze een nieuwe kopen, waarover ze ook weer een afvalbijdrage betalen.
Zo hanteert een grote recycler een tarief van €87,50 per uur voor het ophalen van banden (heen én terug). Het verwerkingstarief is daarbij 115 euro per ton. 1 band weegt 8,2 kg, dus als je er 50 hebt, betaal je al gauw 50 euro aan verwerkingskosten, exclusief transportkosten.
Recyclen tegenwoordig verplicht!
Sinds 1 april 2014 is het recyclen van autobanden verplicht. Deze wetgeving verplicht producenten en importeurs voor iedere nieuwe band die op de Nederlandse markt wordt verkocht, een gebruikte band terug te nemen en die op milieu bewuste wijze te hergebruiken of te verwerken.
Een andere manier om banden te recyclen, is het herprofileren van het loopvlak van een band. Hierbij wordt er een nieuw profiel in het loopvlak gesneden. Daardoor is deze methode een milieuvriendelijk proces, wat minder energie kost dan de productie van nieuwe banden.
De niet gevulkaniseerde rubber wordt gebruikt als secundaire brandstof bij energie,-cement,-en kalkovens. De gevulkaniseerde rubber wordt zoveel mogelijk terug gerecycleerd om het oorspronkelijk product terug te maken, maar kan ook verder gebruikt worden als ligmatten voor dieren, tegels, looppistes, enz.
Bridgestone blijft de grootste bandenfabrikant ter wereld.
Wie een echt sportieve band wil voor droge zomercondities kan het beste kiezen voor Pirelli, Goodyear, Sava, Bridgestone of Toyo. Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Michelin, de Continental of de Pirelli.
Een Michelin ster werd gegeven aan de beste restaurants die bijvoorbeeld een uitzonderlijk goede bediening hadden of een fantastische keuken. Dat werd zo'n succes dat restaurants uiteindelijk 2 of zelfs 3 sterren konden krijgen. Had je 1 ster, dan had je gewoon een supergoed restaurant.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).