Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Het grootste verschil tussen een 2-takt scooter en een 4-takt scooter is de techniek achter de verbranding van de brandstof. Bij een 2-takt scooter gaat dat als volgt: er wordt 2-takt olie toegevoegd aan de brandstof vóórdat deze de cilinder ingaat vanuit een apart oliereservoir.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken. Tweetaktmotoren kunnen namelijk niet goed tegen agressieve bestanddelen.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Als blokolie? Daar moet gewoon motorolie in hoor, geen speciale 2 takt. Gewoon 10w40 olie die geschikt is voor een natte koppeling, en dan is het goed. Als het 4takt olie is, die geschikt is voor natte platen koppeling (2 wielers) zal het weinig uitmaken.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
De meeste nieuwere auto's, vrachtwagens en SUV's hebben motoren die zeer zuinig zijn. Om ervoor te zorgen dat een motor correct werkt, moet hij het verbrandingsproces voltooien, met vier afzonderlijke slagen van de drijfstang en zuiger in de verbrandingskamer in een viertaktmotor, of twee voor de tweetaktmotor.
Deze eigenschappen maakt de 2-takt motor geschikt voor bosmaaiers, kettingzagen en heggenscharen.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp. Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
Bij een 2-takt motor ontsteekt de bougie iedere keer als de zuiger boven is, bij een 4-takt motor gaat dit om en om. De ene keer ontsteekt de bougie wel als de zuiger boven is, de keer daarop ontsteekt de bougie niet als de zuiger boven is.
Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.
Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.