In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
Voorbeelden van belonen zijn een buskaartje waarmee je korting krijgt bij McDonald's, werknemers belonen met een gratis lunch als ze met de fiets komen, mensen in het zonnetje zetten (bijv. op de foto in de krant of op het intranet), een bedankje of gewoon een klein cadeautje.
Stel vragen, luister naar de reacties. Wees je bewust van je oogcontact, gezichtsuitdrukking en de toon van je stem. Aanmoedigen: vraag naar meningen of feedback aan het eind van een vergadering. Pauzeer even en vraag het nog een keer, zodat mensen weten dat je oprecht bent.
De competentie Stimuleren en motiveren geeft aan of je anderen enthousiasmeert, aanmoedigt en het goede voorbeeld geeft. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Door mijn aanpak worden anderen enthousiast".
beter voor jezelf op durven komen, grenzen stellen en nee kunnen zeggen. minder perfectionistisch worden, minder 'pleasen' van anderen. meer zelfvertrouwen krijgen. weer met plezier, passie, energie en voldoening kunnen werken en leven.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Gedragsverandering is een complex proces waarbij oud gedrag moet worden losgelaten en nieuw gedrag moet worden aangeleerd. Het veranderen van gedrag gaat over concreet en merkbaar gedrag. Het is niet voldoende om meer kennis te krijgen, andere gedachten of nieuwe inzichten.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.