Misschien heb je al je maandelijkse surfvolume opgebruikt. Is je 3G- of 4G-optie correct geactiveerd op je gsm? Je kan ook proberen om ze te deactiveren en opnieuw te activeren. Herstart je smartphone om de automatische configuratie van je toestel te activeren.
Op een Android-toestel ga je naar 'Instellingen' > 'Verbindingen' > 'Mobiele hotspot en tethering'. Vervolgens schakel je 'Mobiele hotspot' in. Druk erop en selecteer 'Configureren'. Geef het netwerk eventueel een naam, selecteer of je gebruik wil maken van de 2.4GHz-band of de 5GHz-band en voer een wachtwoord in.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'.
Dit kun je heel handig zelf controleren met het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is.Daar vind je naast de streepjes van je netwerk bereik een cijfer- en lettercombinatie. Vaak is dit 3G, 4G of 4G+. Staat er geen 4G maar LTE dan is jouw toestel ook geschikt voor 4G.
Om gebruik te maken van het 4G netwerk heb je een geschikte simkaart en telefoon nodig. De meeste telefoons die gemaakt zijn voor 2013 ondersteunen geen 4G.
Zodra je simkaart geen sterke 4G verbinding kan maken, schakelt je telefoon automatisch terug naar 3G. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je op een locatie bent waar geen 4G dekking is. Op dat moment kun je gelukkig nog wel internetten via 3G.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Ga naar Instellingen > Netwerk en internet > more_vert > Opnieuw instellen . Als u deze reset uitvoert, worden uw verbindingsproblemen mogelijk opgelost.
Je iPhone maakt automatisch verbinding met het mobieledatanetwerk van je aanbieder als er geen wifinetwerk beschikbaar is. Als er geen verbinding wordt gemaakt, controleer je het volgende: Controleer of je simkaart is geactiveerd en of deze ontgrendeld is. Zie Mobiele voorzieningen configureren op de iPhone.
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Elke telefoon ondersteunt 4G. Maar voor het 5G-netwerk heb je een 5G-telefoon nodig. Je kunt op www.ben.nl/toestelhulp kijken of dat voor jouw telefoon geldt.
Je hebt een smartphone
Als je een smartphone hebt, kan je op het internet via een WIFI-verbinding of via 4G. Een WIFI-verbinding kan je op verschillende plaatsen vinden en is vaak gratis. 4G-verbinding kan je gebruiken als dat in het abonnement van je gsm inbegrepen is.
Een bekende manier van internetten op apparaten die geen simkaart ingang hebben is door middel van een hotspot. Er zijn helaas niet altijd hotspots in de buurt. Gelukkig is daar een oplossing voor. Een hotspot kun je gemakkelijk creëren met een MiFi router.
Een smartwatch met LTE kan verbinding maken met 4G, dus met een mobiel netwerk. LTE is een andere term voor 4G. Een smartwatch met 4G heeft een eigen internetverbinding. Je kunt het horloge dus ook zonder wifi-verbinding gebruiken.
4G, ofwel de vierde generatie, is een draadloze communicatietechnologie-standaard die is ontworpen om snellere internetsnelheden en betere connectiviteit te bieden dan zijn voorgangers, zoals 3G.
Welke sim er in jouw telefoon moet, staat in de specificatielijst van jouw toestel.
Met het resetten van je netwerkinstellingen worden al je opgeslagen Bluetooth-, WiFi- en VPN-verbindingen verwijderd. Er worden geen gegevens of apps op het toestel verwijderd.
Probeer een tijdelijk netwerk op te zetten met een mobiele telefoon, een andere machine (met behulp van de hotspot-functie) of een draadloze router. Als de machine het draadloze netwerk kan vinden, vermoedt u een routerstoring of een probleem met de routerinstellingen. Controleer de router en modem en eventuele kabels.
Een modem zorgt voor de verbinding met het internet via de provider. De modem zorgt ervoor dat het internetsignaal van je provider wordt vertaald, zodat al je apparaten het kunnen gebruiken. Zonder een modem is er dus geen toegang tot het internet.