Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'. Als de aanbieder Voice over LTE (VoLTE) ondersteunt, ziet u deze opties: Uit: hiermee schakelt u LTE uit.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet. De commerciële benaming zal "4G" zijn, hetgeen een nieuwe stap vormt in de evolutie van de mobiele netwerken en staat voor "4e generatie".
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent. En omgekeerd. Meer details? Simpel samengevat: 4G is een netwerkstandaard die een heel snelle mobiele dataverbinding mogelijk maakt.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Verbinding maken met een wifinetwerk
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' > 'Wifi'. Schakel wifi in. Het apparaat gaat nu automatisch op zoek naar beschikbare wifinetwerken. Tik op de naam van het wifinetwerk waarmee u verbinding wilt maken.
Ga naar 'Mobiel netwerk'; Tik op 'Opties mobiele data'; Tik op 'Gesprekken en data'; Kies hier tussen 5G On, 5G Auto of 4G.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data'. Als u dit scherm ziet, is 5G op uw apparaat geactiveerd. Als u dit scherm niet ziet, neem dan contact op met uw aanbieder om te bevestigen dat uw abonnement 5G ondersteunt.
De ingebouwde data-meter van de iPhone gebruiken
Om het verbruik te controleren met de ingebouwde meter volg je de volgende stappen: Open de app Instellingen. Ga naar Mobiel netwerk. Onder Mobiele datagebruik wordt getoond hoe veel data gebruikt is in de huidige periode.
Dataverbruik bekijken in Apple iPhone 11 iOS 13.0
Je kunt achterhalen hoeveel mobiele data je telefoon heeft verbruikt, bijvoorbeeld wanneer je de internetbrowser hebt gebruikt of e-mails hebt verstuurd en opgehaald. Druk op Instellingen. Druk op Mobiel netwerk. Het totale dataverbruik vind je naast Huidige periode.
Zodra je simkaart geen sterke 4G verbinding kan maken, schakelt je telefoon automatisch terug naar 3G. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je op een locatie bent waar geen 4G dekking is. Op dat moment kun je gelukkig nog wel internetten via 3G.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Vanaf 31 maart 2022 gaan wij stoppen met het 3G-netwerk. We zetten ons 3G-netwerk uit omdat steeds minder mensen gebruik maken van 3G en al internetten via 4G. Bovendien gaan we de frequenties die we nu voor 3G gebruiken, inzetten voor ons 4G-netwerk.
Om gebruik te kunnen maken van bellen via 4G heb je een geschikt toestel nodig (VoLTE), een 4G simkaart en een 4G bel- en internetbundel.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.