Wat moet je zeggen bij ziek melden? Je bent niet verplicht om te zeggen wat er met je aan de hand is, want je werkgever mag niet vragen naar je medische informatie.Als je dat wilt, mag je wel vertellen wat er met je aan de hand is. Soms is het handig om symptomen of klachten te benoemen.
Je hoeft niets te vertellen over je ziekte
Je werkgever mag jou geen vragen stellen over je medische situatie. Zoals bijvoorbeeld waar je last van hebt, of naar de behandeling van je ziekte. Wel mag de werkgever vragen stellen die noodzakelijk zijn om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met de werkzaamheden.
Houd het kort. Zeg dat je niet kunt werken omdat je ziek bent en je dus wilt ziek melden. Je kunt kort uitleggen wat je klachten zijn, maar bent niet verplicht om dat te doen. De meeste werkgevers willen dat je belt, maar er zijn ook bedrijven waar je je ziekmelding met een bericht op WhatsApp kunt doorgeven.
De manier waarop je je ziekmelding bericht moet versturen, is opgenomen in je arbeidsovereenkomst. Normaal gesproken geldt dat je je directe leidinggevende belt. Spreek tijdens dat telefoongesprek met je leidinggevende af hoe en wanneer jullie weer contact hebben.
“Hoi [Manager Name], sorry voor de last-minute sms, maar ik voel me niet lekker en ben er morgen niet. Ik heb niets dringends gepland. Ik zal mijn OOO-e-mailadres instellen om iedereen die contact met me opneemt te informeren. Ik hoop de volgende dag terug te zijn, maar ik zal je op de hoogte houden.
Bij stressklachten, burn-out of depressie mag je je ziekmelden. Je hoeft de reden niet te delen. Je werkgever mag wel vragen hoe lang je afwezig denkt te zijn en of je echt thuis bent. Bij langdurige ziekte kan een bedrijfsarts worden ingeschakeld.
Probeer eens te zeggen: Ik begon me gisteravond al onwel te voelen, en ik voel me vanmorgen nog slechter. Ik voel me niet goed genoeg om naar kantoor te komen, en ik wil niet het risico lopen dat ik iets aan iemand anders doorgeef. Ik ga vandaag een ziektedag opnemen om te herstellen.
Beste (naam ontvanger), Ik heb gehoord dat je ziek bent en wilde je even laten weten dat ik aan je denk. Ik hoop dat je snel weer beter wordt en weer kunt gaan genieten van al het moois wat het leven te bieden heeft.
Ik stuur je een bericht om je te laten weten dat ik me vandaag niet lekker voel, dus ik moet een ziektedag opnemen om uit te rusten en te herstellen.Ik hoop dat ik morgen weer aan het werk kan.
Om mee te beginnen, er bestaat geen wettelijke definitie van de term 'frequent ziekteverzuim'. In veel organisaties geldt echter de gouden regel dat 3 of meer ziekmeldingen per jaar als frequent worden beschouwd.
Arbeidsrecht en Ziekmelding
Dit betekent dat de vorm van communicatie, zoals een telefoontje, e-mail of WhatsApp-bericht, in principe vrij is, mits de werkgever hiermee akkoord gaat. Het is belangrijk om te weten dat de werkgever verantwoordelijk is voor het vastleggen van de ziekmelding.
Ja, je werkgever mag je bellen als je ziek bent. Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Als u ziek bent, moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement. U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen.
Basis- of kortdurende afwezigheid
Hallo [Naam van uw manager of supervisor],Ik schrijf u om u te laten weten dat ik vandaag, [datum], niet op het werk kan verschijnen vanwege [ziekte]. Ik kan e-mails beantwoorden als er een dringende kwestie ontstaat.
De meeste specialisten vinden van niet. Het is beter om ziekteverlof te nemen dan ziek te gaan werken. Eerst en vooral omdat je sneller en beter zult genezen als je thuis uitziekt. Onderzoek wijst immers uit dat ondanks alles toch gaan werken, de gezondheid van de medewerkers in kwestie alleen maar schaadt.
Persoonlijke ziektes, met name besmettelijke ziektes , zijn bijna altijd een geldig excuus om vrij te nemen van het werk. Werkgevers willen niet dat er een epidemie van ziektes door de werkplek verspreidt, omdat dit de bedrijfsvoering en productiviteit ernstig beïnvloedt.
Een langdurige of chronische ziekte; Psychische problemen, zoals een burn-out of depressie; Een letsel ten gevolge van een ongeval; Medische behandeling of operatie.
Ben je ziek, dan moet je je werkgever meteen inlichten. Je kan dat meestal best via telefoon of e-mail doen. Je kan altijd navragen hoe je best kan verwittigen bij ziekte. Daarnaast zal je ook een doktersbriefje of medisch attest moeten indienen.
Heb je een verstopte neus, maar geen koorts of pijn? Dat is waarschijnlijk gewoon een allergie en je mag gerust naar je werk . Maar als je ook hoest en keelpijn hebt, heb je misschien een verkoudheid. Dat betekent dat je besmettelijk bent, dus neem die dag vrij.
"Goedenavond, John. Ik voelde me niet lekker op het werk vandaag en ik moet me ziek melden voor morgen. Ik heb het team ingelicht en wilde het je meteen laten weten, zodat je mijn afwezigheid kunt regelen. Ik houd je morgen op de hoogte.