In principe bent u vrij om zelf te bepalen wie er wel en wie er niet bij u mag bestellen. U mag dus alle beschikbare bronnen, zoals zwarte lijsten, en methoden, zoals wonen in een bepaalde buurt en het shoppen in bepaalde prijscategorieën, gebruiken om een bestelling van een klant te weigeren.
Op zich mag je als ondernemer zaken doen met wie je maar wil en mag je dus ook klanten weigeren, al moet er dan wel een duidelijke grond zijn. Het mag duidelijk zijn dat discriminatoire gronden uiteraard niet mogen.
Natuurlijk, maar… Er is een heel makkelijke manier om subtiel te laten weten dat je het project wel wíl aannemen, maar dat je er simpelweg geen tijd voor hebt. ...
Geef je klant na binnenkomst en begroeting even de tijd om zelf rond te lopen, maar stap daarna op hem of haar af om een gesprek aan te knopen. O ja, en als je die klant aanspreekt, doe dat dan ALS-JE-BLIEFT met een andere zin als “Waar kan ik u mee helpen?”
Hanteer één auteur in de brief. Neem genoeg ruimte in de brief om de afwijzing te onderbouwen, maar houd het zo bondig mogelijk. Erken de tijd en moeite die de kandidaat in de sollicitatie heeft gestoken. Beëindig de brief op een positieve manier.
Helaas betekent dit voor jou dat we je niet verder meenemen in procedure. Je hebt een goed cv maar voor deze functie zie ik niet de match die we zoeken. Ik waardeer de tijd en moeite die je gestoken hebt in deze sollicitatie en wens je natuurlijk heel veel succes bij het vinden van een passende baan.
Het boek “Als ik nee zeg voel ik mij schuldig” van Manuel J.Smith gaat in op de achterliggende oorzaken waarom je geen nee durft te zeggen. Ook komt dit boek met hele praktische handvatten hoe je je grenzen kunt bewaken en wat vaker nee durft te zeggen. De basis ligt bij assertiviteit.
Er zijn slechts vier mogelijke redenen: Ze komen te overlijden of zijn niet langer actief in jouw categorie. Ze zijn ontevreden over de prijs. Ze zijn ontevreden over het product.
Je hebt het recht om iedereen de toegang tot je huis te weigeren, zelfs iemand van de politie! Om een diefstal met list te voorkomen, is er één gouden raad: identificeer uw bezoeker!