In Duitsland wordt namelijk alleen van voren geflitst. Een bestuurder moet op de flitsfoto namelijk zichtbaar zijn. Een boete wordt namelijk niet op kenteken gegeven maar op de persoon (de bestuurder dus) Het kenteken wordt wel gebruikt om de bestuurder te achterhalen.
Maximum 60 km/u te snel geflitst in Duitsland
Reed je maximaal 60 km/u te snel, dan bedraagt de boete: 560 EUR in de bebouwde kom. 480 EUR daarbuiten.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
De verdubbeling van de hoogte van de snelheidsboetes geldt tot een snelheidsovertreding van 20 km/h. Wie binnen de bebouwde kom 16 tot 20 km/h te hard rijdt, moet straks €70 in plaats van €30 aftikken. Buiten de bebouwde kom ben je voor dezelfde snelheidsovertreding €60 in plaats van €30 euro kwijt.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar.
Voor verkeersovertredingen met een boete vanaf € 60 of verkeersmisdrijven worden 1 tot 3 strafpunten toegekend. Voor lichte overtredingen wordt 1 punt gegeven. Bij zwaardere overtredingen worden 2 of 3 punten gegeven. Bij 8 punten volgt een rijontzegging.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
U wilt weten wat de boete is voor door een rood verkeerslicht rijden in Duitsland. De boete kan variëren van €90 - €320, Daarbij komen 1 tot 2 strafpunten. Als er sprake is van roekeloosheid dan volgt ook nog een rijverbod van minimaal 1 maand.
Een flitsfoto ziet er als volgt uit: Onderaan de foto staan een aantal gegevens, zoals de tijd en locatie, het kenteken van het voertuig dat is geflitst, de snelheid van het voertuig en de rijstrook. Rijstroken worden van links naar rechts geteld. RD betekent de rijstrook RechtDoor.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
De toiletruimtes zijn via een betaalautomaat met tourniquet bereikbaar en de toiletbril wordt volautomatisch gereinigd. De kosten voor uw toiletbezoek bedragen €0,70, maar u ontvangt hiervoor een kortingsvoucher van €0,50, welke u kunt inleveren bij de wegrestaurants in Duitsland.
1. In Duitsland mag je maximaal 0,5 promille alcohol in je bloed hebben. Voor bestuurders die korter dan twee jaar hun rijbewijs hebben óf jonger zijn dan 21 jaar, geldt dat ze helemaal geen alcohol gedronken mogen hebben.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Naast een geldboete kan een rijverbod opgelegd worden, variërend van één tot drie maanden. Dit rijverbod geldt niet in Nederland, maar alleen in Duitsland. Je hebt vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen op je rijbewijs. Soms gaat het rijverbod in op de dag dat je het verbod laat aantekenen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Ja, raad u zeer zeker aan bezwaar te maken tegen de boete, daar de flitser in mijn perceptie niet op de voorgeschreven afstand na het verkeersbord is geplaatst. Ezelsbruggetje hierbij is (bij benadering) snelheid x 3. Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser.
De boetes in Duitsland zijn lager
Rij je in Nederland 10 km/u te hard op de snelweg, dan is de boete 65 euro, in Duitsland nog maar 10 euro. Rij je 30 km/u boven de maximumsnelheid, dan is de boete in Nederland 222 euro hoger. De boete voor 39 km/u te hard in Nederland is 435 euro, in Duitsland is dat 120 euro.