Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor.
De hete uitlaatgassen worden dan in de turbine van de turbo geleid. In de turbine ontstaat een tegendruk, het gevolg is dat de uitlaatdruk van de motor hoger is dan de atmosferische druk. Door hitte expansie in de turbine van de turbo ontstaat een heftige druk- en temperatuurverlaging.
Veel turbochargers zijn ontworpen zonder waterkoelingspoorten en worden voldoende gekoeld door lucht en de smeerolie die erdoorheen stroomt . Andere turbochargers, zoals veel in de Garrett GT & GTX kogellagerreeks, zijn vanaf het begin ontworpen om te worden gekoeld door olie en water.
Gewoon laatste 5 min ofzo rustig rijden en dan 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet. De motorolie koelt de turbo dan af. Hoe denk je dat tijdens het rijden de turbo's/olie wordt gekoeld, door inderdaad, rijwind....... 1-2 min stationair laten draaien voordat je de motor uit zet.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Een defecte turbo valt vaak te herkennen aan overmatig veel rook uit de uitlaat. Ook wanneer de motorprestaties opvallend minder zijn, is dat een indicatie van een turbogebrek. Dat geldt ook voor fluitende bijgeluiden. Doorrijden met een defecte turbo is géén aanbeveling, omdat de motor dan zware schade kan oplopen.
Kosten kapotte turbo vervangen
Wat het vervangen van een turbo kost, is afhankelijk van het onder andere het merk en model van de auto, de ernst van de schade en de arbeidskosten van de monteur. Over het algemeen variëren de kosten ergens tussen € 500,- en € 3.000,- .
Weet u niet hoe lang u moet wachten om een turbo-auto uit te zetten? Laat de auto daarna minimaal 60 seconden stationair draaien . Door hem te laten draaien, blijft de olie circuleren en koelt uw turbo af.
De temperatuur van de gecomprimeerde lucht kan erg warm worden (meer dan 60 graden Celcius).
Als je een aantal pulls doet, rijd dan gewoon een beetje normaal of laat de auto een minuut of twee draaien zodat de koelvloeistof en olie kan afkoelen door het door het systeem te pompen. Dus net als bij elke andere auto, als hij hard heeft gereden, rijd je er een beetje normaal mee om alles af te laten koelen.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Tijdens normale werking van de motor stroomt koelvloeistof door de turbolader via de mechanische waterpomp . Echter, thermische heveling kan wat koelvloeistof door de centrale behuizing van de turbo trekken of het kan door correct geleide koelvloeistofleidingen worden gepompt.
De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. Bij zulke temperaturen levert een motor veel minder vermogen. Het is noodzakelijk dat deze lucht gekoeld wordt. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld door rijwind en koelelementen te gebruiken.
Intercoolers zijn mechanische apparaten die de samengeperste lucht van de turbo koelen voordat deze de motor ingaat. Er zijn hoofdzakelijk twee hoofdtypen intercoolers: lucht-lucht en lucht-water . Hoewel beide intercoolers hetzelfde doel hebben, gebruikt lucht-lucht gekoelde lucht om de turbo te koelen, terwijl lucht-water water gebruikt.
Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht. Bij warme lucht zijn de moleculen uitgezet en is er in verhouding minder zuurstof aanwezig per cm3 dan in koude lucht.
Hoewel het misschien verleidelijk lijkt om de auto nog even te gebruiken, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Een defecte turbo kan leiden tot verdere schade aan de motor, omdat de motor harder moet werken om dezelfde prestaties te leveren. Dit kan resulteren in verhoogde slijtage of zelfs complete motoruitval.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
De gemiddelde temperatuur van de uitlaatgassen bij de ingang van een dieselturbo bedraagt 800°C, terwijl de turbo van een benzinemotor een temperatuur van 1000°C kan bereiken. Dat is heet genoeg om ruiten te laten smelten.
Dit heet het turbogat en wordt bij sommige nieuwe auto's elektronisch bijgestuurd. Dit kan door het gebruik van een elektrische compressor waarmee het turbogat wordt weggehaald. De turbo komt dan op gang terwijl de compressor voor extra luchttoevoer zorgt.
Maak er een gewoonte van om na het rijden de motor een paar minuten stationair te laten draaien . Zo koelt de turbo voldoende af om de motor uit te kunnen zetten, zonder dat de motorolie kookt.
Als u dit langere tijd doet, raakt de turbolader beschadigd , omdat de hitte ook op andere onderdelen terechtkomt.
Bij de ingang van de turbo kan de temperatuur van de uitlaatgassen van een benzinemotor zelfs oplopen tot 1050 ⁰C. Variabele geometrie van standaard materiaal smelt bij deze temperatuur.
Wanneer je opmerkt dat je auto niet meer zo krachtig optrekt als gebruikelijk, of langzaam op jouw handelingen reageert, kan dit een teken zijn dat je turbo defect is. Ook wanneer een auto maar moeilijk zijn hoge snelheden kan handhaven, kan de turbolader kapot zijn. Jankende motor.
De materialen die worden gebruikt bij de productie van turbochargers spelen ook een rol bij het bepalen van hun kosten. Turbochargers die zijn gemaakt van hoogwaardige materialen zoals gesmeed aluminium of titanium zijn duurder vanwege hun duurzaamheid en prestatievoordelen .
Je kunt korte afstanden rijden met een defecte turbo, maar dit wordt sterk afgeraden. Zelfs korte ritten kunnen de schade verergeren en leiden tot hogere reparatiekosten.