Een organisatiedoelstelling moet voldoen aan drie criteria, namelijk: het moet aansluiten op de bedrijfswaarden en -visie, het moet duidelijk geformuleerd en haalbaar zijn en het moet ambitieus genoeg zijn, zodat het inspireert tot samenwerking en actie.
Organisatiedoelen worden direct of indirect van de missie afgeleid. Naast (kwalitatieve) ER-doelen bestaan er toetsbare SMART-doelen. Organisatiedoelen verbinden de huidige situatie van de organisatie met de gewenste toekomstige situaties. Ze worden direct of indirect uit de missie afgeleid.
Organisatiedoelstellingen worden door bedrijven opgesteld om een algemene visie te bereiken. Het opstellen van deze doelen en het bereiken ervan bepaalt het succes van de organisatie. In dit artikel bekijken we hoe je organisatiedoelen kunt stellen en bereiken. Van het formuleren ervan, tot aan het meten van succes.
De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering. De sterkten kunnen het bedrijf of de organisatie verdedigen tegen bedreigingen.
Bedrijfsdoelstellingen zijn doelstellingen en richtlijnen die gericht zijn op het komende jaar of jaren van je onderneming. Om tot goede resultaten te komen stel je de doelen concreet en specifiek op. Dit doe je door bijvoorbeeld percentages aan te geven en door aan te geven welke acties ondernomen moeten worden.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Een strategische of algemene doelstelling voldoet aan de volgende criteria: Ze heeft een aantoonbare link met de conclusies uit de gegevensanalyse (SWO-ART, SWOT enz.)en de beleidsopties. Het verwezenlijken van de doelstelling vereist interventies op meerdere niveaus en/of afdelingen in de organisatie.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Zorg dat je doelstellingen duidelijk omschrijven wat je wilt behalen. Dat is mogelijk door je doelstellingen SMART te maken. Met SMART wordt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden bedoeld. Door die methode te gebruiken zorg je dat je doelen concreet, meetbaar en haalbaar zijn.
Een doel is een bredere, meer algemene verklaring van wat je wilt bereiken, terwijl een doelstelling specifieker en meetbaarder is. Het doel geeft de richting aan, terwijl de doelstelling concrete mijlpalen definieert om dat doel te bereiken.
Het ondernemersdoel
Je ondernemersdoel maakt dat je plezier hebt in je werk, gelooft in wat je doet en geeft inspiratie om continu beweging te creëren. Hoe stel je nu zo'n doel? Door je af te vragen wat je nu werkelijk belangrijk vindt. Nu moet je weten dat ik een meester ben in doelen stellen.
Organisatiestrategie is de koers die de organisatie als geheel aanhoudt. Interessant vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: Hoe zet de organisatie middelen in en welke effecten bereikt ze daarmee? (Middelen zijn bijvoorbeeld grondstoffen, maar ook mensen (human resource), machines en geld.)
Een succesvolle organisatie beschikt over een gemeenschappelijk toekomstbeeld die richting geeft aan de beslissingen die de management maakt en aan de handelingen die de medewerkers uitvoeren. Management en medewerkers handelen in lijn met de organisatiedoelstellingen.
Doelstellingen geven houvast onderweg: je weet precies waar je bent en hoever je bent. Ze dienen als een soort kompas waarop je kunt zien wat je hebt gerealiseerd en wat je nog zou willen realiseren om jouw doel te bereken. Door de juiste doelen te stellen kun je focus ontwikkelen op de doelstelling.
Twee soorten doelstellingen
Voorbeeld: een organisatie ziet de klanttevredenheid voor het derde jaar op rij dalen. Doelstelling organisatie: eind [jaartal] is de klanttevredenheid gestegen van 5,3 naar 6,0. Er is een plan om de komende jaren de klanttevredenheid te laten groeien.
SMART-doelen: een uitgewerkt voorbeeld
Meetbaar: minimaal 3 oefengesprekken met collega's. Acceptabel: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt haalbaar. Realistisch: afhankelijk van verschillende factoren, maar het lijkt realistisch. Tijdgebonden: tussen week 20 en week 30 van 2023.
Maak je doelen SMART
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART ofwel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. S– Specifiek: het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat jij wilt bereiken. Omschrijf het doel dus duidelijk en concreet.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. SMART-doelen zijn dus concrete en helder geformuleerde doelen. Ze laten je toe naar een doel toe te werken en je kunt ook meten of de doelen worden behaald.
doelen, namelijk RUMBA. Met dit (Engelse) hulpmiddel worden je doelen Relevant, Understandable, Measurable, Behavioral en Attainable. RUMBA wordt vooral toegepast binnen de zorgsector om de kwaliteit van verpleegkundige zorg meetbaar en inzichtelijk te maken.
Een missie is een korte omschrijving van de hogere doelstelling van jouw bedrijf. Het is datgene wat je als bedrijf naar de omgeving wilt uitdragen. Een missie geeft weer waar het bedrijf voor staat.