Heb je de vliegmicrobe te pakken? Kijk dan vlug naar onze openstaande functie als steward(ess) of piloot. TUI fly biedt ook via haar pilootacademie twee programma's aan waarbij je de Multi-Crew Pilot License (MPL) behaalt en wordt klaargestoomd om als First Officer te vliegen met een Boeing 737.
Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.
De kosten voor een complete opleiding, inclusief Type Rating, aan de KLM Flight Academy bedragen €122.000,-. De KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de opleidingskosten voor de student €105.000,- bedragen.
Onze vliegopleiding bestaat uit vier fasen, die samen ongeveer twee jaar in beslag nemen: Een basistheorie opleiding van 2 maanden op Eelde. Gedurende 13 maanden volg je theorie gecombineerd met een éénmotorig vliegtraject op Eelde. Een meermotorig vliegtraject in Eelde van ongeveer 5 maanden.
Vakantieperiodes, feestdagen, Pasen en Kerstmis zijn normale werkdagen. Sommige luchtvaartmaatschappijen compenseren dit met – vergeleken met 'norma- le' werknemers – meer vakantiedagen (bv. 28-42 dagen per jaar, om tot 4-6 weken vakantie te komen).
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Heb je de vliegmicrobe te pakken? Kijk dan vlug naar onze openstaande functie als steward(ess) of piloot. TUI fly biedt ook via haar pilootacademie twee programma's aan waarbij je de Multi-Crew Pilot License (MPL) behaalt en wordt klaargestoomd om als First Officer te vliegen met een Boeing 737.
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Hoe lang duurt de opleiding tot verkeersvlieger? De opleiding duurt ongeveer 22 maanden. Er kunnen zich echter altijd omstandigheden voordoen waardoor je vertraging oploopt. We adviseren je dan ook rekening te houden met 24 maanden.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Toelatingseisen met een HBO/ WO opleiding
Mocht je niet in het bezit zijn van een Havo of VWO diploma of niet over het juiste vakkenpakket beschikken, dan is de toelatingseis een afgeronde Technische HBO opleiding.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Nee, een mbo-4 diploma geeft geen toegang tot de selectie voor de standaard tweejarige vliegopleiding. Wel kun je met een mbo-4 opleiding in aanmerking komen voor de opleiding Airline Pilot & Management. In deze opleiding werken wij samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Door piloot te zijn krijg je niet alleen de kans om veel te reizen: je wordt er nog voor betaald ook! Met alle verschillende routes die piloten vliegen, betekent elke werkdag dat je opstijgt in het ene land en landt in een ander, wellicht een land waar je nog nooit geweest bent.
Dit vliegtuig zelf besturen. Een vliegtuig besturen brengt enorm veel plezier wat natuurlijk één van de voornaamste redenen is om piloot te worden. Zelfs als de adrenaline uit is gewerkt is er altijd nog een nieuw vliegtuig om te leren vliegen (zoals een Aerobatic vliegtuig)!
Onze TUI vliegtuigen
TUI fly is onderdeel van de TUI Group. TUI is actief in verschillende landen en vliegt de hele wereld over. In totaal heeft TUI meer dan 150 vliegtuigen in de vloot. In de drukke seizoenen huurt TUI extra vliegtuigen waardoor de vloot groeit tot meer dan 175 vliegtuigen.
TUI fly vloot
Op dit moment hebben we: 1 Boeing 767-300. 2 Boeing 737-800 toestellen. 3 Boeing 737 MAX 8 toestellen.
TUI Group (Touristik Union International) is een multinationale groep die vooral actief is in de toerismesector. De hoofdzetel is gevestigd in Hannover, Nedersaksen, Duitsland.