Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel. Je kunt een merk ook wel zien als een persoon, met een eigen persoonlijkheid en uitstraling.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.
Met een sterk merk identificeert en positioneert de aanbieder zichzelf en haar producten/diensten op onderscheidende wijze. Dit vereenvoudigt het keuzeproces van potentiële klanten, medewerkers én partners. Ook zorgt een sterk merk voor kaders waardoor communicatie naar alle belangenpartijen eenduidiger verloopt.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Het meest waardevolle merk blijft Apple (408,251 miljard dollar, +26 procent), gevolgd door Amazon (249,249 miljard dollar, +24 procent) en Microsoft (210,191 miljard dollar, +27 procent). Google, Samsung, Coca-Cola, Toyota, Mercedes-Benz, McDonald's en Disney vervolledigen de top tien.
Google, Apple en Microsoft zijn de meest waardevolle merken, met een gecombineerde waarde van boven de $580 miljard. Kleding- en fastfoodmerken zagen hun waarde sinds vorig jaar het meeste toenemen, terwijl de merkwaarde van olie- en gasbedrijven kelderde.
Volgens de Global 500-ranking van Brand Finance is Ferrari het sterkste merk ter wereld. Het Steigerende Paard doet beter dan Disney, Coca-Cola, Amazon én Google! Voor het tweede jaar op rij domineert Ferrari de Global 500-lijst van Brand Finance, een ranking die de 500 sterkste merken ter wereld in kaart brengt.
Daarnaast stel ik de vraag: Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Denk daarbij aan termen zoals bijvoorbeeld zakelijk, trendy, behoudend, fris, vrouwelijk, flexibel, professioneel, speels, strak, vertrouwen. Denk breed en maak associaties die bij je bedrijf passen.
Branding fotografie is fotografie gericht op je merk. Met beelden laat je zíen wat je merk is en waar je voor staat. Humor, eerlijkheid, betrouwbaarheid, dat soort kenmerken kun je allemaal visueel maken.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Microsoft passeerde afgelopen vrijdag de marktwaarde van Apple en werd hierdoor het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Het in Redmond gevestigde bedrijf bereikte een beurswaarde van zo'n 2,49 biljoen USD terwijl die van Apple ongeveer 2,46 biljoen USD bedroeg volgens CNBC.
Kijkend naar de 2021 editie van de 'Global 500', dan valt meteen op dat er dit jaar slechts zeven Nederlandse merken in de lijst prijken. 's Nederlands bekendste merk is net als in voorgaande edities oliegigant Shell, met een merkwaarde van maar liefst €42,156 miljard.