Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt.
Om een betere lezer te worden, moet je in een bepaalde concentratie en beleving komen. Even vijf minuten tussendoor lezen werkt jammer genoeg niet. Daar heb je echt wel een half uur voor nodig. Het maakt eigenlijk niet uit wat de kinderen lezen, zolang ze het maar boeiend vinden.
Veel leerlingen lezen graag strips. Stripverhalen bevatten humor en de korte zinnen en dialogen zijn voor zwakke lezers prettig leesbaar. De illustraties ondersteunen het verhaal en prikkelen de nieuwsgierigheid. Dit bevordert het leesplezier.
Met leesvaardigheid wordt de vaardigheid in begrijpend lezen bedoeld; het gaat in deze domeinbeschrijving niet om technisch lezen.
Afhankelijk van hoeveel moeite je erin steekt, kun je je leessnelheid verdubbelen in een uur of 2 tot 4 weken . Je zult echter ook je begrip moeten verhogen. De tijd die nodig is om je leessnelheid te verdubbelen, hangt af van de hoeveelheid oefening die je doet.
(Voor)lezen stimuleert de taal- en leesontwikkeling
Baby's die worden voorgelezen, lopen met 15 maanden voor in hun taalontwikkeling, en breiden deze voorsprong vervolgens verder uit (Van den Berg & Bus, 2015).
Er zijn veel manieren om een actievere lezer te zijn, maar we raden aan om aantekeningen te maken, uzelf vragen te stellen terwijl u leest, kanttekeningen te maken en aantekeningen te maken terwijl u leest . Het is belangrijk om deze taken uit te voeren terwijl u leest in een tempo dat begrip toelaat, zonder te haasten of afgeleid te worden door multitasking.
Wanneer jongeren lezen niet leuk vinden, lezen ze minder vaak. Dit zorgt ervoor dat hun leesvaardigheid niet verbetert of zelfs slechter wordt. Het is belangrijk dat jongeren weer plezier krijgen in lezen. Als ze lezen leuk vinden, gaan ze vanzelf meer lezen.
De Tracker-and-Pacer-methode
Dit is een variant van de Pointer-methode waarbij je een pen vasthoudt, met de dop er nog op, en elke regel onderstreept of volgt terwijl je hem leest, waarbij je je oog boven de punt van de pen houdt. Dit zal helpen om het tempo te verhogen waarmee je elke regel leest, en je focus op de woorden te verbeteren.
Onze hersenen hebben dus tijd over en gaan andere dingen doen. Doordat de aanvoer van woorden niet snel genoeg gaat om onze hersenen te voeden, hebben we denk-capaciteit over.We gaan dus onbewust aan andere dingen denken en we zijn afgeleid. Daardoor neem je de tekst die je leest niet altijd goed op.
Begrijpend lezen oefenen kun je op een aantal manieren doen. Bijbegrijpend lezen gaat het letterlijk om het begrijpen van een tekst. Een goede manier om begrijpend lezen te oefenen, is door 'gewoon' veel te lezen. Je kunt begrijpend lezen oefenen door met je kind met kortere teksten aan de gang te gaan.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Sociale interactie en een gevoel van verbondenheid zijn belangrijk gebleken om de leesmotivatie te bevorderen. Zo kan het effectief zijn om regelmatig tijd in de klas te besteden aan het samen praten over boeken.
Hoewel er geen strikte regel is voor hoelang je elke dag moet lezen, wordt over het algemeen aanbevolen om minstens 20-30 minuten per dag te lezen. Dit kan gemakkelijk worden ingepast in je dagelijkse routine, bijvoorbeeld voor het slapengaan, tijdens je lunchpauze of in het openbaar vervoer.
Volwassen studenten kunnen verwachten dat hun leesvaardigheid met één leerjaar toeneemt voor elke honderd of zo uren instructie ; hoe meer uren per week, hoe sneller de verbetering. Het is dus erg belangrijk om de hoeveelheid instructietijd in de klas te maximaliseren en vooral om thuis te oefenen.
Afgaande op de leeftijd waarop veel mensen beginnen met het onderwijzen van leesvaardigheden, moeten ze denken dat het 3-4 jaar duurt. Ik zou willen stellen dat het veel, veel minder tijd kost. Het kost ongeveer dertig uur . Dat klopt, slechts één uur per week voor minder dan één schooljaar, of ongeveer 10-15 minuten per dag voor iets meer dan 6 maanden.
Vloeiendheid is een belangrijke leesvaardigheid die cruciaal is voor het begrijpen van tekst. Als kinderen niet vloeiend lezen, kunnen ze geen verbanden leggen en de tekst niet volledig begrijpen. Vloeiendheid is een belangrijke vaardigheid om onder de knie te krijgen, omdat het een brug slaat naar leesbegrip .
Lezen helpt je bij je ontwikkeling en helpt je te groeien als mens. Met de kennis en informatie die je binnenhaalt, leer je de wereld beter begrijpen. Je brein leert welke informatie je moet onthouden en welke niet.
Rol van intelligentie bij begrijpend lezen
Herhaaldelijk is aangetoond dat leerlingen met een hogere intelligentie beter zijn in begrijpend lezen. Intelligentie is 'het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan'.