Impliciet leren
Hoe je communiceert leer je voor het overgrote deel van je omgeving. De mensen om je heen zijn je voorbeeld en geven feedback. Soms krijg je goedkeuring, soms afkeuring voor de manier waarop je doet en praat. Een impliciete manier van leren, je leert het met vallen en opstaan.
Communicatieproblemen - introductie
Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden.
Geef voorrang aan tweerichtingscommunicatie. Luisteren is voor de communicatie op de werkplek net zo belangrijk als praten. Luisteren naar de ideeën van anderen, in plaats van alleen maar te proberen uw eigen ideeën naar voren te brengen is belangrijk om een goed samenwerkend teamlid te zijn.
Zo breng jij je boodschap effectief over
Onderbouw de kern van jouw boodschap punt voor punt, stap voor stap: orden jouw boodschap en wees volledig. Formuleer in een rustig tempo. Let op de reacties van de ontvanger. Ga na of je wordt begrepen en of jouw boodschap wordt geaccepteerd.
De tijd van iets in besloten kring te communiceren lijkt definitief verleden tijd. En net om die reden is het nu méér dan ooit belangrijk om goed te reflecteren over wat je openbaart. En zelfs nog belangrijker over hoe je gaat communiceren. De wijze waarop we iets overbrengen legt vaak meer gewicht in de schaal.
Helder en duidelijk zijn in sommige betekenissen synoniemen van elkaar. De woorden kunnen allebei de betekenissen 'gemakkelijk te begrijpen, verstaanbaar' en 'goed waarneembaar, goed te onderscheiden' hebben. (1) De spreker hield een heldere/duidelijke uiteenzetting.
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
Van jongs af aan zien paarden hoe soortgenoten onderling communiceren met lichaamshoudingen, geluiden, geuren en aanrakingen. Hun houding betekent veel voor deze dieren. Een paard neemt een subtiele houding aan en een soortgenoot op meters afstand reageert daarop. Ook met de oren en staart geven paarden signalen.
Als je altijd gehaast bent dan heb je helemaal geen tijd om te luisteren naar jezelf. Heb je jezelf een belangrijke vraag te stellen? Stel jezelf eens voor dat je alleen bent op de wereld en alleen jouw mening telt.
Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Met effectief communiceren wordt communicatie bedoeld waarmee je (is het in bepaalde mate) een doel bereikt. Over effectief communiceren wordt ook wel eens gezegd dat je met minder moeite meer bereikt.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.