Als je velgremmen hebt, zet dan eerst de hendel aan de zijkant van de rem open. Bij een wiel met snelspanner: open de snelspanner (quick release) en draai de moer een paar slagen los.Bij steekkassen: draai de holle as los zodat je deze uit de voorvork kunt halen.
Verwijderen achterwiel
Plaats de ketting op het kleinste achtertandwiel. Draai de snelspanners los en ontkoppel de remmen zodat het wieluit de fiets kan worden genomen. Verwijder het wiel door met één hand het frame vast te houden en met de andere hand het wiel uit het frame te trekken.
Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen.
De thru axle is een ijzeren staaf die door de voorvork of het frame en het wiel heen steekt om deze vervolgens in je frame vast te draaien. In tegenstelling tot de quick release as van 29 inch wielen en anderen hoef je niet meer een klem los te trekken om vervolgens je wiel uit het frame te kunnen halen.
De steekassen zorgen ervoor dat er een stijver geheel ontstaat, waarbij de krachten die vrij komen beter overgebracht kunnen worden. Hedendaags kom je deze combinatie nauwelijks nog tegen in de fietsenwinkel.
Steekassen en snelspanners voor fietstrainers zijn speciaal gemaakt om je racefiets of mountainbike aan je fietstrainer te koppelen. Bij fietsen met een steekas is een aparte fietstrainer steekas vaak zelfs essentieel.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
De snelspanner bestaat uit een trekstang die door de holle as gestoken wordt. Aan de linkerkant zit de spanner waarmee de as vastgezet wordt. Aan de rechterkant is de trekstang van schroefdraad voorzien waarop een asmoer geschroefd wordt.
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Het gebruik van een vork uitzetter
Zet de vorkuitzetter tussen de achtervork en draai of duw het frame uit elkaar. Er ontstaat nu ruimte tussen het frame en de as van het wiel. Deze ruimte kun je gebruiken om de oude band tussen het frame door te halen en om de nieuwe er weer tussen te duwen.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.
Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels. Smeer wel regelmatig. Om de paar honderd kilometer is bij normaal gebruik wel nodig.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Wat heb je nodig? Voor steekassen heb je een inbussleutel (12mm, 15mm) nodig. Voor snelspanners alleen je handen.
Een twaalf millimeter lange steekas houdt de rit veilig. A twelve millimeter floating axle keeps the drive safe.
Tacx heeft een andere oplossing bedacht: je gebruikt een vervangende extra lange steekas die je in jouw fiets monteert. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1706 nodig. Voor een 135x12 mm steekas heb je adapter type T1708 nodig.
De steekas van een auto zorgt voor de aandrijving van de wielen. Deze worden doormiddel van de steekas aangedreven vanuit de versnellingsbak. Op het moment dat je gas geeft wordt er energie vanuit de motor, met behulp van de zuigers, naar de versnellingsbak toegestuurd.
DE BANDENMAAT. Om te weten welke maat binnenband je nodig hebt, gewoon even kijken op de wang van je buitenband of op je oude binnenband. Hoe lees je de maat van je binnenband af? De afmetingen staan aangeduid in de vorm 'diameter x minimumbreedte / maximumbreedte'.