Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
Storneren is het terugdraaien van een automatische incasso. De rekeninghouder kan dit zelf doen, door de incasso terug te laten boeken. Maar het gebeurt ook automatisch door de bank, wanneer er niet genoeg geld op de rekening staat. Hier zitten soms een paar dagen tussen.
Incasso tegenhouden of terugboeken
Je houdt de geplande betaling vooraf tegen. Dat kan tot en met de werkdag vóór afschrijving. Je boekt de geplande betaling terug, dit heet storneren. Dat kan binnen 8 weken na afschrijving.
Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven. Zodra je de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op je rekening bijgeschreven.
Als het niet mogelijk is om het maandbedrag af te schrijven, dan mislukt de automatische incasso. Dit heet een storno.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Let op: bij stornering bedragen de kosten € 1,85. Deze kosten worden verrekend met je Mollie tegoed. Meer weten over abonnementen en automatische incasso's? - Op deze support pagina lees je meer over abonnementen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Gebruik Online Bankieren
Selecteer uw debiteurenrekening en vervolgens 'Mijn debiteuren'. Er wordt een lijst met uw debiteuren weergegeven. Selecteer de reden voor het betwisten van de debiteur en selecteer vervolgens 'Omkeren' of 'Stoppen'.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Als een transactie mislukt maar er is wel geld van uw rekening afgeschreven, zal uw bank het bedrag binnen 7-10 werkdagen terugbetalen. Dit wordt afgehandeld door uw bank, dus voor meer informatie kunt u rechtstreeks contact met hen opnemen. Was het antwoord nuttig?
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Indien u de betaling wenst terug te draaien, dient u hiervoor contact op te nemen met de partij aan wie u de betaling heeft gedaan.
Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen. gebruiken.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Voor een verzoek om een M-PESA-omkering via SMS naar 456 :
U ontvangt een reactie van "Reversal" dat het verzoek om een omkering is gestart en dat er binnen 2 uur een update wordt gedeeld. U wordt aangemoedigd om uw berichten te controleren op een update van de header "Reversal" over de status van de omkering.
VALR kan geen opnames ongedaan maken en is op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk indien de Rekeninghouder VALR opdracht heeft gegeven om Fiatfondsen over te maken naar een bankrekening die onjuist is en/of waarop onjuiste of foutieve gegevens of instructies zijn verstrekt.
Terechte automatische incasso
Dan kunt u het geld binnen 8 weken terugboeken. Dit heet storneren. U krijgt het bedrag dan weer terug op uw bankrekening. Dit kan alleen bij automatische incasso's.
Als u gebruik hebt gemaakt van een geldtransferservice
Het is onwaarschijnlijk dat u uw geld terugkrijgt als u via een telegrafische dienst als MoneyGram, PayPoint of Western Union hebt betaald . Zelfs als u uw geld niet terugkrijgt, zijn er andere dingen die u kunt doen, zoals de oplichting melden en financiële of emotionele steun krijgen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Als incassant of geïncasseerde
U kunt een SEPA-incasso annuleren als deze nog niet door ons naar de bank van uw klant is verstuurd. Als de SEPA-incasso al naar de bank van uw klant is verstuurd maar nog niet verwerkt, kunt u een annuleringsverzoek indienen.
Wat betekent storneren? Storneren is een term die wordt gebruikt om het proces van het terugdraaien van een automatische incasso of overboeking aan te duiden. Dit kan noodzakelijk zijn wanneer er een fout is gemaakt bij de betaling, bijvoorbeeld als een bedrag onterecht is afgeschreven van je bankrekening.