Bij de meeste provider kan je 4 maanden (120 dagen) voor de einddatum van je huidige contract overstappen naar een nieuwe mobiele provider. Je nieuwe abonnement zal dan ingaan op het moment dat je huidige contract is afgelopen. Wil je toch eerder overstappen? Het is mogelijk om je huidige abonnement op te zeggen.
Je kunt overstappen naar een andere provider kun je tegenwoordig al twee maanden tot vier maanden (60 / 120 dagen) voor het einde van het huidige contract aanvragen. Dat is wel zo fijn, want dan vergeet je het niet. Het nieuwe abonnement met nummerbehoud kan pas ingaan na de einddatum van je huidige contract.
Het enige wat je hoeft te doen is telefoon abonnementen vergelijken, je keuze te maken en je vervolgens met een paar minuten aanmelden bij de nieuwe provider. Jij hoeft niet zelf je oude contract op te zeggen. Dit regelt je nieuwe provider samen met je oude provider.
Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen.
Bij een overstap naar een andere provider raak je in principe je provider e-mailadres kwijt. Vanaf de zomer van 2020 heb je nog een halfjaar recht op toegang tot dit e-mailadres. Dat hebben providers met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat afgesproken. Het ministerie wil overstappen zo stimuleren.
Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan kan je verlengen of overstappen met één maand opzegtermijn.
Overzetten over drie werkdagen, met afkoop van je contract bij je huidige provider.
Welke provider heeft de beste dekking in Nederland? Uit de jaarlijkse sneltest van Ookla in 2021 bleek dat KPN de beste dekking in Nederland heeft. Hierbij won KPN met 833 tegenover 640 punten voor T-Mobile en 590 punten voor Vodafone.
Wat heb ik nodig als ik mijn nummer wil behouden? Voor het aanvragen van nummerbehoud hebben wij je simkaartnummer en je mobiele nummer nodig. Je simkaartnummer vind je achterop je simkaart. Als het simkaartnummer niet leesbaar is informeer dan bij je huidige aanbieder naar je simkaartnummer.
Sim only nummerbehoud
De nieuwe mobiele provider neemt bij een overstap contact op met je huidige provider, je hoeft je abonnement dus niet zelf stop te zetten. De provider zet dan zelf het nummer over op een nieuwe simkaart waarop jouw sim only-abonnement geladen is.
Volgens klanten is Ziggo de beste internet provider. Ook provider KPN scoort hoog en komt op de tweede plek. De derde plek gaat naar Budget Alles in 1 , gevolgd door T-Mobile en Youfone. Benieuwd of de top 5 providers op jouw adres leveren?
Eigenlijk kunt u heel het jaar uw mobiel abonnement opzeggen. Maar als u midden in uw abonnement opzegt, zit u vaak wel aan kosten verbonden. Wilt u uw mobiel abonnement opzeggen? Dan kan dat bij de meeste providers vanaf twee maanden vóór afloop van uw huidige abonnement.
Het afkopen van een abonnement is niet mogelijk als er een verlenging van het abonnement of nummerbehoud is aangevraagd. Ook mag je geen betalingsachterstand hebben. Wanneer je nog niet kan verlengen maar wel een nieuw toestel nodig hebt kan je uiteraard een los toestel kopen.
Wil je overstappen naar een Vodafone abonnement, dan zorgt Vodafone voor de opzegging van het abonnement bij je huidige provider. Zo weet je zeker dat je nummer niet komt te vervallen. Je oude en nieuwe abonnementen lopen zo mooi in elkaar over. Houd hierbij wel rekening met één maand opzegtermijn.
Storingen internet, bellen en tv
Ziggo scoort met 15 procent de meeste storingen. Het aantal telefoonstoringen op de vaste lijn valt bij alle providers mee. De glasvezelaanbieders KPN, Telfort en Caiway hebben de minste storingen, terwijl XS4ALL Glasvezel en DSL de meeste hebben.
KPN bood in 2021 volgens een test van de Duitse netwerkonderzoekers Umlaut het beste mobiele netwerk van Nederland. Ook de netwerken van T-Mobile Nederland en Vodafone scoren hoog in de test. De punten van alle drie Nederlandse mobiele operators liggen zeer hoog, wat de mobiele operators tot de beste ter wereld maakt.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. Hij doet de aanvraag bij uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. Verder hebt u recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst.
Als je niet verlengt of overstapt blijft je huidige abonnement doorlopen. Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft.
1. Indien je verandert van provider, gaat je beltegoed per definitie verloren. Zorg er daarom voor dat je beltegoed op is voordat je het nieuwe abonnement in laat gaan. 2.
Je Vodafone abonnement gaat in op de dag dat je nummer wordt overgezet. Tot die tijd kun je gewoon blijven bellen met je oude sim. Zodra die niet meer werkt, plaats je de nieuwe simkaart in je toestel of installeer je de eSIM volgens het stappenplan.