Onder "kostenverhaal" binnen gebiedsontwikkeling wordt verstaan het verrekenen van zogenaamde grondkosten, dat wil zeggen, de kosten van de aanleg van voorzieningen van openbaar nut (zoals straten, riolering , groen, parkeergelegenheid en waterpartijen met een openbare functie) binnen een bepaald ruimtelijk plan.
Kostenverhaal is verplicht
Dan verhaalt het bevoegd gezag de kosten op basis van de regels in een omgevingsplan, een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit of een projectbesluit. Zolang de kostenverhaalbijdrage niet is betaald, is het verboden om de bouwwerkzaamheden uit te voeren.
Situatie waarbij de overheid onderzoekt en saneert, en achteraf de kosten verhaalt op degenen die aansprakelijk kunnen worden gesteld voor een verontreiniging.
De vergoeding die door een particuliere eigenaar op grond van een anterieure of posterieure overeenkomst dient te worden betaald aan de gemeente. Deze vergoeding kan ook wel via de bouwvergunning aan de gemeente verschuldigd zijn.
1.4 Baatafroming
De gedachte is dat grondwaardestijgingen die door de gemeenschap mogelijk worden gemaakt ook toebehoren aan die gemeenschap.
Bij actief grondbeleid verwerft de gemeente de gronden zelf. Bij passief grondbeleid laat de gemeente de grondverwerving en -uitgifte over aan private partijen. Een tussenvorm van grondbeleid is het publiek-privaat samenwerkingsmodel (PPS).
Een grondexploitatie (soms afgekort tot grex) is een begroting die wordt opgesteld om grondkosten en grondopbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelingsplan (zoals een nieuw bestemmingsplan) in beeld te brengen.
Burgemeester en wethouders stellen een ontwerpexploitatieplan op. Over dat ontwerpplan kan iedereen een zienswijze indienen. Vervolgens stelt men het exploitatieplan samen met een bestemmingsplan of ruimtelijk projectbesluit vast. Daarna maken burgemeester en wethouders het besluit bekend.
In een anterieure overeenkomst worden afspraken vastgelegd over bijvoorbeeld de kosten voor het wijzigen van een bestemmingsplan en de kosten die gemaakt moeten worden om het bouwproject in te passen in de bestaande situatie.
Een posterieure overeenkomst is een grondexploitatieovereenkomst die een private partij met een gemeente aangaat na het vaststellen van het exploitatieplan. Deze mag niet afwijken van het exploitatieplan.
De Nota Kostenverhaal is een openbaar door de raad vastgesteld beleidsdocument en voorziet in een transparante regeling voor kostenverhaal van bovenwijkse voorzieningen, bijdrage in ruimtelijke ontwikkelingen en bovenplanse kosten. De beleidsnota heeft geen betrekking op de dekking van de investeringen.
3.2 Begrip bovenplanse kosten
Bij Bovenplanse kosten (artikel 6.13 lid 7 Bro) gaat het om verevening van kosten en opbrengsten tussen locaties met ruimtelijke en functionele samenhang. De locatie met een positief resultaat draagt bij aan de locatie met een negatief resultaat.
Een anterieure overeenkomst is een privaatrechtelijke overeenkomst, waarin de exploitant zich verplicht tot het betalen van een bijdrage in de kosten (bijvoorbeeld kosten voor de aanleg van wegen of openbare voorzieningen, kosten voor aanpassing bestemmingsplan, e.d.) die door de gemeente gemaakt moeten worden om de ...
Naar oordeel van de rechtbank is sprake van betaalplanologie als bij het aangaan van een anterieure overeenkomst aantoonbaar meer en substantieel hogere kosten worden bedongen dan mogelijk is in een exploitatieplan.
Een exploitatieplan bestaat uit een exploitatie-opzet en uit locatie-eisen als de gemeente die nodig vindt. Met een exploitatieplan worden grondexploitatiekosten verhaald op ontwikkelende partijen in het plangebied. Het vaststellen van een exploitatieplan is voor gemeenten verplicht (artikel 6.12 lid.
Anterior (voorzijde) en posterior (achterzijde). Dit begrippenpaar lijkt op het vorige. Het verschil is dat de aanduiding voor- en achterzijde gebruikt wordt bij kleinere structuren of een kleinere afstand. Voor de rest heeft het eenzelfde betekenis als de aanduidingen ventraal en dorsaal.
Het 'bovenplans verevenen' is het verevenen van de positieve resultaten van de ene grondexploitatie met de negatieve resultaten van een andere grondexploitatie, waardoor voor de beide locaties tezamen sprake is van een sluitende of minder verliesgevende grondexploitatie.
Bij een actieve grondexploitatie is de gemeente eigenaar van de bouwgrond. Het te bebouwen deel van de grond wordt in deze vorm eerst bouwrijp gemaakt en vervolgens aan de bouwer verkocht. In deze context dient de grondexploitatie voornamelijk om de kosten en opbrengsten van het traject te kunnen beheersen.
Artikel 10 [Geldend t/m 30-06-2008]
Onder grond wordt water mede begrepen. Voor het gebied van de gemeente, dat tot een bebouwde kom behoort, of voor een gedeelte daarvan, kan de gemeenteraad een bestemmingsplan, als in het vorige lid bedoeld, vaststellen.
Op de website www.ruimtelijkeplannen.nl kunt u bekijken welk bestemmingsplan van toepassing is op uw perceel. U kunt bestemmingsplannen ook inzien bij de gemeente.
Artikel 2.1
1 De gemeenteraad stelt ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer structuurvisies vast waarin de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren ruimtelijk beleid zijn vastgelegd.
Kosten van grondexploitatie zijn onder andere de kosten van: bouw- en woonrijp maken (zoals ophogen, aanleg straten en riolering); de kosten van de aanleg van groenvoorzieningen en waterpartijen; de kosten van milieu- en archeologisch onderzoek en van bodemsanering.
de voorzijde betreffend, aan de voorzijde.
In een exploitatieovereenkomst staan afspraken over het aanleggen van openbare voorzieningen. Bijvoorbeeld riolering, wegen, verlichting en het bouwrijp maken van grond. De gemeente maakt afspraken hierover met projectontwikkelaars, bouwondernemingen of woningcoöperaties.
Wordt aan de rand van de stad een woonwijk gebouwd? Dan kopen de gemeente of ontwikkelaars de grond en delen de landbouwpercelen op in bouwkavels. De gemeente zorgt voor wegen en andere openbare voorzieningen. Deze zijn nodig om in de wijk te kunnen wonen.