Wanneer je de retour meldt, kun je ervoor kiezen om te betalen voor de artikelen die je houdt, of te wachten tot de winkel de retour registreert voordat je betaalt voor wat je houdt. Als je betaalt voor wat je houdt zul je per e-mail een betalingsbevestiging ontvangen en zullen je betalingsgegevens worden bijgewerkt.
Als je je goederen per post hebt geretourneerd, zal Klarna je retourtraceringsgegevens gebruiken om een statusupdate te krijgen over je retourzending en wanneer deze in de winkel aankomt. Als je je goederen in de winkel hebt geretourneerd, geeft Klarna de partner extra dagen om je retourzending te verwerken.
Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.
Consument wordt terugbetaald of het omgeruilde product wordt naar hem verzonden. Het pakket komt binnen bij de webwinkel en wordt handmatig verwerkt. Ondertussen kunnen er veel vragen vanuit de klant komen over de status van het retour. Het product wordt weer op voorraad gelegd.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels.
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Omdat het te duur is om retouren schoon te maken, te repareren en opnieuw te verkopen in de webshop, gaat kleding naar handelaren en outlets.Ook verdwijnt veel gloednieuwe kleding in de versnipperaar.
Onbetaalde schulden worden overgedragen aan incasso.
Het 1e deel betaal je direct bij de aankoop, het 2e deel na 30 dagen en het 3e deel na 60 dagen. Na 60 dagen is je aankoop voltooid. Geen rente, geen zorgen.
Neem rechtstreeks contact op met de winkel je om bestelling te annuleren. Volg altijd de annuleringsvoorwaarden van de webwinkel. Als betalingsprovider, kunnen wij de bestelling niet annuleren.
Via email krijg je altijd een aankoopbevesting. Als je notificaties in je Klarna app aan hebt staan, krijg je een bevestiging te zien van je aankoop en je betaling. Klarna schrijft het bedrag automatisch van je bankrekening af. Het bedrag wordt binnen 5 werkdagen afgeschreven.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Het risico van verzending verschuift niet door een antwoordnummer of retourlabel. Het is namelijk de consument die het pakket afgeeft en daarmee is de consument de opdrachtgever van het bedrijf dat het pakket vervoert en moet bezorgen.
Niet op tijd retourneren
Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting.
Retourneer met ons DHL of Mondial Relay retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021. Elk extra retouretiket voor dezelfde bestelling kost € 4,50, wat van je terugbetaling wordt afgetrokken.
Hoeveel pakketen worden teruggestuurd? Uit het meest recente onderzoek van de ACM kwam voort dat er in 2021 zo'n 57,5 miljoen retouren waren op de meer dan 500 miljoen verstuurde pakketten in het B2C marktsegment.
Volgens de wet heeft u 14 dagen de tijd om deze koop ongedaan te maken. Dat is de bedenktijd. De verkoper moet u over de bedenktijd vertellen vóórdat u iets koopt. U maakt de koop ongedaan met het 'herroepingsformulier' van de verkoper.
Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd.Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Eis het geld terug via een brief
Stuur de geldlener dan een brief waarin u eist dat u het geld voor een bepaalde datum terugkrijgt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onderhandse lening terugvorderen. Stuur de brief aangetekend. U krijgt dan bewijs dat brief is verstuurd en ontvangen.
Als je niet aan Klarna hebt betaald op de uiterste betaaldatum, dan ontvang je een herinnering met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Klarna € 13,50 aanmaningskosten in rekening brengen.Bij aankopen onder € 20,- wordt € 7,50 aanmaningskosten in rekening gebracht.