Ter plaatse kiest de gast of hij aan de receptie of met een terminal wil inchecken. De check-in-terminal verstrekt ook direct de sleutelkaarten voor de hotelkamer. Het is ook mogelijk om met een tablet aan de receptie digitaal in te checken.
Op de dag van aankomst ontvangen ze een welkomstbericht via sms. Deze bevestigt de kamer, geeft aan dat de sleutel klaar ligt en toont praktische reisinformatie (bijvoorbeeld transport-services naar het hotel of toegangscodes tot de parkeerplaats).
Ben je voor de officiële inchecktijd in de buurt van het hotel en wil je graag eerder inchecken? Neem dan even telefonisch contact op het hotel waar je verblijft. De mogelijkheid om eerder in te checken kunnen wij niet garanderen. Dit is afhankelijk van de beschikbare kamers in het hotel.
Hoe netjes moet je je kamer achterlaten? Valt ook onder de noemer "doen alsof je thuis bent": dus gooi het afval in de vuilbak, leg de handdoeken op de grond in de badkamer en laat de kamer gewoon netjes achter.
Bij het inchecken dient een geldig legitimatiebewijs getoond te worden. Inchecken is mogelijk vanaf 15:00 en het uitchecken dient voor 11:00 te geschieden.
In de praktijk zijn er veel hotels die kaartjes van lokale bezorgrestaurants bij de receptie hebben liggen - vaak worden ze zelfs in een map gestoken - en van bezorging dus geen enkel probleem maken. Daarnaast heeft vrijwel iedereen een smartphone en is de app van Thuisbezorgd al snel gevonden.
Vuistregel: al wat niet herbruikbaar is, mag je meenemen. Klassieke voorbeeld zijn toiletartikelen als zeep, douchegel, shampoo en bodylotion in die schattige miniverpakkingen. Let wel, sommige hotels werken uit respect voor het milieu met grotere, hervulbare flacons. Die neem je uiteraard niet mee.
Waarom hebben hotels de vaste telefoons al niet lang geleden afgeschaft? Dat heeft vooral te maken met het sterrensysteem. Wil je als hotel ten minste drie sterren op je naambord kunnen vermelden, dan is naast een verwarming in de badkamer en een naaisetje een vaste telefoon op de kamer een vereiste.
Zoek daarom altijd goed uit of het hotel waar je verblijft een handdoeken service heeft. Dit is tegenwoordig namelijk meestal wel het geval. Scheelt je toch weer wat extra plek in je koffer!
Het blijkt dat de grote hotels allemaal andere normen in de frequentie van het verversen van de lakens hanteren. Opvallend is dat bij de Nederlandse Hilton Hotels de lakens maar één keer in de drie dagen worden gewisseld, terwijl bij NH Hoteles om de dag het beddengoed wordt ververst.
Het hotel vraagt altijd om een bevestiging van de boeking. Daarnaast wordt je meestal gevraagd om een legitimatiebewijs, zoals een rijbewijs of paspoort. Je dient ook vaak een creditcardmachtiging te hebben voor het betalen van eventuele incidentele kosten die tijdens je verblijf in rekening worden gebracht.
Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 24 uur voor vertrek inchecken op hun website of via hun app. Je boardingpass kun je printen of in veel gevallen bij de gate laten scannen vanaf je smartphone of tablet. Thuis online inchecken is ideaal als je reist met alleen handbagage.
In nagenoeg alle hotels geldt dat u op de aankomstdag vanaf 15.00 uur de kamer in mag.
Om te zien in welke rij je moet gaan staan kijk je op de digitale schermen. Hierop zie je de vertrektijd van het vliegtuig, de bestemming, het vluchtnummer, het rijnummer om in te checken, eventuele extra informatie en de gate-informatie.
Als je online incheckt voor jouw vlucht kun je thuis zelf jouw boardingpass opslaan in een handige app (wallet bijvoorbeeld) of openen vanuit jouw mail wanneer je de boardingpass nodig hebt. Als je alleen met handbagage reist, kun je meteen doorlopen naar de security check.
Het makkelijkste is je kleren te laten wassen in een hotel of guesthouse. Zelfs in de goedkoopste hotelletjes en pensions is er vaak een laundry service. Daar brengt de hoteleigenaar het wasgoed naar een zaakje in de buurt waar je vuile wasgoed vakkundig met de hand wordt gewassen en gestreken.
Hotelbediende definities
bediende die werkt in een hotel, vaak aan de receptiebalie, om gasten naar hun kamer te brengen, koffers te dragen of de lift te bedienen enz.
Voordat de hotelgast bij het hotel is aangekomen, ontvangen zij de 'sleutel' op hun smartphone. Hierdoor kan de hotelgast direct doorlopen naar de hotelkamer, de smartphone aan de deur van de hotelkamer scannen door middel van het Bluetooth signaal en de deur openen.
Kamernummer 13
Omdat de meeste mensen een negatieve associatie hebben met het getal 13 en daarom nooit dáár willen zitten. Het blijft natuurlijk een ongeluksgetal… Zo ook in sommige hotels.
De gemiddelde kamer heeft een oppervlakte van 34 m² en de grootste hotelkamer die zich op de zesde verdieping bevindt, heeft een oppervlakte van circa 62 m².
Officieel is het NIET toegestaan zelf meegebracht eten te nuttigen op de kamers. Maar je kunt het wel doen natuurlijk. Laat alleen bij binnenkomst langs de receptie niet duidelijk zien dat je brood enz, meeneemt.Er was tijdens ons verblijf een hele rel in de lobby met een gast die stokbrood enz. meenam naar de kamer.
Het idee van de hotelbijbel is in Amerika ontstaan met als doel het verspreiden van het Goddelijk woord. Dat gaat in een hotelkamer natuurlijk uitstekend omdat er bijna elke dag iemand anders het beroemde boek uit een laatje kan pakken om het Bijbelverhaal te lezen.
Hierna zullen wij de suite controleren. Er zijn géén huisdieren toegestaan op de suites. Wij vragen voor de uitgifte van de kamersleutel een borg van € 100,- contant, pin, of een autorisatie van uw creditcard, ter garantie.