De renners die het eerst boven op de berg zijn, krijgen punten; hoe moeilijker de berg, hoe meer punten. Wie er aan het eind het meest heeft, krijgt de trui. Voor sprinters is er de groene trui; ook zij sprokkelen punten in de tussen- en eindsprints. In elke etappe wordt de tijd gemeten.
Ploegleiders die in de koers de renners begeleiden. Ze geven de renners advies en informatie over wat er gebeurt in de wedstrijd. Bij de profteams rijden de ploegleiders meestal een ploegauto en hebben ze via radio en oortjes contact met de renners. Trainers die de renners moeten begeleiden bij hun trainingen.
Plassen vanaf de fiets
Als ze echt heel hard aan het fietsen zijn, stoppen ze niet en plassen ze soms gewoon van de fiets af in de bosjes. Ze laten zich dan door een ploeggenoot vooruit duwen. Maar ze mogen niet zomaar plassen als er publiek langs de kant staat, dan krijgen ze een boete.
Het peloton met wielrenners maakt een ronde door Frankrijk in verschillende ritten, ook wel etappes genoemd. In totaal duurt de Tour de France 3 weken, waarin de renners 21 keer op de fiets stappen. De overige dagen zijn rustdagen, waarin het peloton zichzelf weer even aan de batterij kan leggen.
De ene ploeg begint bij de startstreep, terwijl het andere team aan de overzijde van de baan start. De winnaar is de ploeg die het andere team inhaalt. Als dat niet gebeurt, wint de ploeg die de snelste tijd op de klok zet. De puntenkoers is een pelotonswedstrijd die draait om tussensprints.
Eerder ben ik zelf begonnen met baanwielrennen. Het is een op het eerste gezicht normale racefiets waaraan veel onderdelen ontbreken: Er zijn geen remmen (want er zijn geen onverwachte dingen op de baan), Geen versnellingen (want er zijn nooit hellingen en geen wind)
De gele trui (Frans: maillot jaune) is het shirt waarin de leider van het algemeen klassement van de Tour de France rijdt en als zodanig herkenbaar is.
Op iedere heuvel en berg kunnen de renners punten verzamelen voor het bergklassement. De beste klimmers van het peloton strijden hiermee om de bolletjestrui. Een witte trui met rode bollen erop. De renner met de meeste punten in het bergklassement, mag deze trui aantrekken.
De juiste houding als u gaat plassen
Zorg er als u gaat plassen voor dat u goed rechtop zit. De plasbuis bevindt zich dan in verticale positie, waardoor u uw blaas ontspannen kunt legen. Dit doet u als volgt: Ga op het toilet zitten en houdt uw schouders en armen ontspannen.
Stoppen langs de weg
“We stoppen gewoon langs de kant van de weg om te plassen. Vaak verzamel je wel ploeggenoten of andere rensters om je heen, zodat je samen stopt. Het lastige voor ons vrouwen is dat we echt onze broek naar beneden moeten doen”, aldus Van den Bos.
In het water is het ook geen probleem: plassen in je wetsuit, je moet er misschien even aan wennen, maar onthoud: de meeste triatleten doen het!
Tour staat weer stil vanwege klimaatactivisten: kopgroep met Van der Hoorn van de fiets. Voor de derde keer deze Tour de France wordt de wedstrijd onderbroken vanwege demonstranten op de route. Dit keer wordt de kopgroep met Taco van der Hoorn als eerste tot staan gebracht.
Wie mag er meedoen? De Tour de France is niet toegankelijk voor iedereen. Om mee te mogen doen aan de Tour moet een fietser een contract hebben bij een wielerploeg. Het Team Lotto- Jumbo is een Nederlandse wielerploeg en wordt geleid door Nico Verhoeven.
Dit artikel geeft een overzicht van de UCI-criteria voor classificatie van wielerploegen. Om voor een bepaald jaar als professionele wielerploeg in aanmerking te komen moet een wielerploeg volledige tewerkstelling tijdens het ganse jaar verlenen aan minstens: 14 wielrenners.
De groene, bollen- én witte trui moeten zich tevreden stellen met elk 300 euro/dag.
De groene trui in de Tour de France is de trui voor de leider in het puntenklassement. Punten voor de groene trui zijn er te verdienen bij tussensprints onderweg en aan de finish. Vaak zijn het sprinters die dit klassement winnen.
De strijd om de groene trui, oftewel het puntenklassement, in de Vuelta a España was in het verleden vaak in het voordeel van de klassementsrenners, daar elke etappe evenveel punten opleverde.
Elke ritwinnaar krijgt bijvoorbeeld 11.000 euro uitbetaald. Dat bedraagt daalt naargelang je finisht, tot aan de nummer 20 van die dag, die krijgt nog 300 euro. En ja, elke dag in de gele trui levert ook 500 euro op.
Je hebt je vast al eens afgevraagd: waarom is de gele trui eigenlijk geel? De kleur van een trui heeft vaak te maken met de sponsor van een ronde op dat moment. Zo heeft de gele trui in de Tour de France de kleur te danken aan het feit dat het organiserende blad op dat moment, l'Auto, op geel papier werd gedrukt.
Sinds 1953 zijn er minimaal twee truien in omloop, en toen begon dus de mogelijkheid dat een renner twee klassementen aanvoerde. Sinds 1970 was de doorgeefregel in werking; als een renner twee klassementen aanvoerde schoof de minst prestigeuze door naar de volgende in dat klassement die nog geen trui droeg.
De baan is heel simpel. Je hebt een ovaal van 200 meter en je rijdt zo'n 40 kilometer per uur met 1 versnelling. Hoe harder je gaat hoe hoger je in de baan rijdt.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.