En Luxemburg heeft een primeur: het is het eerste land ter wereld waar openbaar vervoer helemaal gratis is. In het Groothertogdom, want dat is Luxemburg officieel, is het openbaar vervoer sinds eind februari 2020 gratis. Of je nu de bus, tram of trein neemt: je hoeft geen kaartjes meer te kopen.
In 2020 werd Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbood over het gehele land. Die beslissing maakt deel uit van een mobiliteitsstrategie van de Luxemburgse regering om de bevolking bewust te maken dat verandering mogelijk is.
Sinds 29 februari 2020 is het openbaar vervoer in heel Luxemburg gratis voor iedereen. Of je nu met de bus, trein of tram in Luxemburg reist, je hebt geen ticket meer nodig. Ook het hele bus- en treinnetwerk in het land wordt geherstructureerd en in het najaar van 2020 gaan er nieuwe lijnen in gebruik.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
Wanneer heeft u er recht op? U heeft recht op gratis reizen met het openbaar vervoer zodra u de AOW-leeftijd heeft bereikt. De AOW-leeftijd in 2020 en 2021 is 66 jaar plus 4 maanden, in 2022 is dit 66 jaar plus 8 maanden.
Ten eerste is gratis openbaar vervoer niet duurzaam. Ten tweede heeft het nauwelijks impact op sociaal isolement. Ten derde is het niet het juiste middel voor herverdeling.
Ouder dan 4 jaar? Reis met korting met een persoonlijke OV-chipkaart. Tot en met 3 jaar kun je je kind gratis meenemen in bus, metro en tram. Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen.
DENK. De partij DENK zegt duurzaamheid als een kans te zien en wil daarom het autoverbruik verminderen. De partij wil pilots met gratis openbaar vervoer, en in elk geval minima en ouderen zouden gratis met het ov moeten kunnen reizen.
Vanaf 2020 was al het openbaar vervoer, inclusief de trein (ook een primeur!), gratis.
Voor een taxi naar het centrum van Luxemburg stad vraagt een taxichauffeur minimaal € 30. Door de afstand is een taxirit naar Kirchberg goedkoper en een taxirit naar Garer Quartier (treinstation) duurder. De prijs voor een taxi naar Trier in Duitsland is ongeveer € 75.
Voorwaarden studentenreisproduct
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat.
Voor veel Nederlanders was sparen of beleggen in Luxemburg aantrekkelijk vanwege het strengere bankgeheim in vergelijking met andere landen. Mensen zagen hun belangen in Luxemburg beter beschermd dan in eigen land, waar bankrekeningen en inkomsten veel beter worden gecontroleerd door de belastingdienst en de overheid.
Groen. De kleurcode van het reisadvies voor Luxemburg is groen. De veiligheidsrisico's zijn vergelijkbaar met die in Nederland.
Leeftijdskorting. Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar hebben recht op 34% korting als ze op saldo met de bus reizen. In Noord-Brabant krijgen jongeren van 12 t/m 18 jaar ook 34% korting.
De daluren zijn: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. in het weekend en op feestdagen zijn Keuzedagen de hele dag geldig.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.