Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje. De lucht wordt met een fietspomp in het buisje gepompt, waarbij de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang de band in stroomt.
Een Hollands ventiel op je fiets
Deze is al erg oud en waarschijnlijk ben je wel bekend met dit ventiel. Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Controleer of het ventieldopje er goed opgeschroefd zit en duwdan het ventiel heen en weer. Als u kleine geluiden hoort van ontsnappende lucht, is het ventiel poreus. U kunt het ventiel ook bevochtigen met zeepwater voordat u erop duwt: als er kleine belletjes verschijnen, is er een luchtlek.
Als het oppompen van de fietsband niet lukt, controleer dan of het fietsventiel los zit. Als het fietsventiel niet goed is vastgedraaid, kan er lucht ontsnappen tijdens het oppompen. Is het ventiel beschadigd? Een beschadigd ventiel kan niet zelf gerepareerd worden en moet worden vervangen.
Het Hollands ventiel, ook wel Dunlop ventiel genoemd, wordt vaak gebruikt op stadsfietsen en e-bikes. Dit type ventiel is eenvoudig in gebruik en ideaal voor lage tot middelhoge druk banden. Volg deze stappen om je band op te pompen: Rol je wiel met het ventiel naar beneden.
Het ventiel is het toegangspunt tot je band en zorgt ervoor dat de lucht erin en eruit kan. Als het ventiel beschadigd is, kan het luchtverlies veroorzaken en het oppompen bemoeilijken, zelfs met de juiste pomp. Een beschadigd ventiel kun je niet maken en zul je moeten vervangen.
Hoe vervang ik een fietsventiel? Als je ventiel lekt of beschadigd is, kun je het meestal vervangen. Bij een Hollands ventiel hoef je vaak alleen het binnenste deel te vervangen. Voor een Presta- of Schrader-ventiel vervang je meestal de hele binnenband, omdat het ventiel hier vastzit aan de band.
Gebruik de juiste tool: voor een Hollands ventiel en een Frans ventiel gebruik je een ventielsleutel om de ventielkern los te draaien. Plaats de sleutel voorzichtig op de kern en draai deze tegen de klok in. Voor een Schrader-ventiel (autoventiel) heb je vaak een speciale Schrader-tool nodig.
De éne zijde van de ventielkern tool is voorzien van een holle staaf met inkepingen en te gebruiken voor het verwijderen van de kern. De andere zijde van de ventielsleutel is een massieve pen en te gebruiken voor het indrukken van buitenbandventielen zodat deze leeglopen.
Net zoals bij een lekke binnen-of buitenband, kun je met een teiltje water er ook achter komen of het fietsventiel lekt. Pomp een beetje lucht in de binnenband en leg de band met het ventiel in het water. Als er bij het ventiel belletjes omhoog komen, is het ventiel lek.
Er zijn vier soorten ventielen voor fietsbanden, en sommige komen vaker voor dan andere.
Knijp in de zijwanden van de band met je duim en vingers. Als de band te zacht aanvoelt en gemakkelijk samendrukt, is deze waarschijnlijk te weinig opgepompt. Als de band te hard aanvoelt en weinig meegeeft, is deze mogelijk te veel opgepompt.
Lekke band: Een scherp voorwerp kan een lek veroorzaken, waardoor lucht ontsnapt tijdens het pompen. Beschadigd ventiel: Een defect ventiel kan luchtverlies veroorzaken en het oppompen bemoeilijken. Verkeerd verloopnippel: Het gebruik van een onjuiste nippel kan voorkomen dat de band goed wordt opgepompt.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Deze ventielen hebben een veerbelaste pin in het midden, die als terugslagventiel fungeert om de luchtstroom te regelen. Bij dit ventieltype moet er druk op de pin worden uitgeoefend om ervoor te zorgen dat de lucht in de binnen- of buitenband wordt gepompt.
Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje. De lucht wordt met een fietspomp in het buisje gepompt, waarbij de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang de band in stroomt.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Een regelventiel wordt gebruikt om een flow te regelen door te de grootte van de ventieldoorgang te variëren. Dit gebeurt via een signaal van een regelaar, zoals een ingebouwde PID-regelaar in een flowmeter. Het is waarschijnlijk het meest gebruikte onderdeel voor het regelen van de flow.
Het Presta-ventiel, ook bekend als het Frans ventiel, wordt vaak gebruikt op racefietsen en high-performance fietsen. Het is dunner en lichter dan het Schrader-ventiel en heeft een schroefbare dop die je los moet draaien voordat je de band kunt oppompen.