Hoe werkt een vacuümtoilet? Een vacuümtoilet vangt de ontlasting op, die daarna met een klein beetje water onder vacuüm wordt weggezogen. Hoeveel water gebruikt het? Een vacuümtoilet gebruikt ongeveer 1 liter water per spoelbeurt.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Het droogtoilet is een toilet dat geen water gebruikt. Fecaliën en urine worden in een onderliggend compartiment opgevangen, eventueel gescheiden. Een enkel ontwerp gebruikt biologisch afbreekbare zakjes die weggegooid kunnen worden met het afval.
Hoe spoel ik het toilet door zonder water in de tank
De zwaartekracht van het water drukt de uitwerpselen het riool in en de wc is weer schoon. Dit werkt dus op basis van de zwaartekracht van het water. Dit kun je ook zelf doen door een emmer erbij te pakken en deze elders te vullen met water waar je wel bij kunt.
Eenvoudige droogtoiletten kosten tussen de 100 en 400 euro. Maar modellen van hogere kwaliteit kunnen tot 1.000 euro kosten – vooral als de fabrikant bekend is. Als je besluit er zelf een te bouwen, kunt je verwachten dat de totale kosten ongeveer 150 euro bedragen.
Voordat je deze toilet gebruikt, plaats je eerst een papieren zak in het toilet. Vervolgens gebruik je het toilet zoals je normaal zou doen en spoel je door. De papieren zak beland in een soort oven onder in het toilet. Hier wordt de ontlasting en urine op hoge temperatuur verbrandt.
Droogtoilet zakken voor de boot
De zak bedekt de hele pot en de toiletbril zodat je gewoon kunt zitten op de bril. Na het doen van je behoefte knoop je de zak eenvoudig dicht. In de zak zit een absorberende inlegger die urine en/of ontlasting omzet in een gel. Deze inlegger voorkomt bovendien nare geurtjes.
Voor ongeveer € 50,- kun je al beschikken over je eigen toilet, namelijk de Thetford Qube 145. De luxere varianten zijn rond de € 150,-.
Tussen de uitgang van de drinkwaterpomp (drukpomp) en de Solenoidklep onstaat waterdruk. Deze solenoid klep is elektrisch bedienbaar en na een druk op de (wc) knop opent deze waardoor de opgebouwde druk van de drinkwaterpomp wegvalt en de drinkwaterpomp vervolgens aanslaat en het toilet gespoeld wordt.
Door de vermaler worden na het doorspoelen ontlasting, toiletpapier en afvalwater compact vermaald waardoor deze door een smallere afvoerbuis kunnen worden afgevoerd. Dit maakt het mogelijk om overal in huis een toilet te plaatsen, zonder dat daar sloopwerk of ingrijpende verbouwingen bij aan te pas komen.
Het eenvoudigste, maar prima functionerende, composttoilet bestaat uit een meubeltje dat op een gewone WC lijkt met daarin een grote, losstaande plastic emmer. Plas en ontlasting gaan in de emmer, waarna je over je producten een laagje koolstofrijk materiaal uitstrooit, bijvoorbeeld zaagsel, hennep- of vlasvezel.
Een cassettetoilet is eigenlijk bijna hetzelfde als een gewoon toilet. Het verschil is vooral dat je toilet niet is aangesloten op het riool en dat je uitwerpselen worden opgevangen in het casette. Ook ben je niet aangesloten op het waternet, maar op een spoelwatertank.
Geen stroom is dus geen water en dat betekent gewoon dat er geen koffie is. Wassen en scheren en toilet doorspoelen vallen dan ook subiet af, je gaat gegarandeerd stinken…. Je zult altijd zien dat de stroom wegvalt op het moment dat je accu bijna leeg is, je UPS blijkt te falen en je zelf geen noodaggregaat hebt.
Sonpal legt uit dat je dieet de belangrijkste reden is dat je poep blijft drijven. Onoplosbare vezels, tarwezemelen, of voedingsmiddelen die winderigheid veroorzaken (zoals kunstmatige zoetstoffen of zetmeel) worden moeilijker verteerd door je lichaam en tasten de kwaliteit van je poep aan, zegt hij.
Een eenvoudige optie is om een emmer water mee te nemen onder de douche. De eerste liters water zijn vaak toch koud, dus die kun je prima opvangen in een emmer. Met dit water kun je bijvoorbeeld weer de planten water geven of het zwembad buiten vullen. Probeer ook niet langer dan vijf minuten onder de douche te staan.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Voor een vlieg is er weinig lekkerder dan uitwerpselen, rottend eten en karkassen. Dat, en wat alles jij op je eettafel zet. Met hun pootjes vol bacteriën wandelen ze namelijk net zo lief over jouw ontbijt heen. Bovendien poepen en plassen ze ook nog eens overal waar ze landen.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”