Een moederschip brengt het werkelijke ruimteschip tot boven de 15 kilometer. Een veilige hoogte, want gewone vliegtuigen vliegen doorgaans rond de tien kilometer. Daar wordt het ruimtevliegtuig losgekoppeld en zal het op eigen straalmotoren doorvliegen naar de ruimte, die begint op 100 kilometer hoogte.
De motor van een raket stoot hete gassen uit, die het vaartuig naar voren stuwen, zoals de terugslag van een pistoolschot. De wet geldt in de dampkring en in het vacuüm van de ruimte, ver van de zwaartekracht en luchtweerstand van de aarde.
Draagraket. Draagraketten zijn ruimtevaartuigen om ladingen buiten de aardatmosfeer te brengen. Als gevolg van de zwaartekracht vereist het verlaten van de aardatmosfeer een enorme hoeveelheid brandstof en vermogen. Daartoe bestaan draagraketten voor het grootste deel uit brandstoftanks en krachtige motoren.
Een ticket naar de 'rand van de ruimte' kost nu 450.000 dollar, omgerekend ruim 380.000 euro. Daarmee heeft Virgin Galactic de prijzen van de ruimtereizen fors verhoogd. Eerder verkocht het Britse bedrijf namelijk tickets voor tussen 170.000 en 210.000 euro.
Je lichaam zal, wegens het gebrek aan zuurstof, immers niet vergaan. Al naargelang de temperatuur waar je mee te maken krijgt zal je stoffelijk overschot bevriezen of mummificeren, en in nagenoeg perfecte staat duizenden jaren door de ruimte dwarrelen.
De ruimte buiten de aardse atmosfeer is uiterst vijandig. Er is geen luchtdruk en geen zuurstof om in te ademen. Meteorieten vormen een risico en de temperaturen kunnen extreem zijn.
Het absolute nulpunt of nul Kelvin, is min 273 graden Celsius, de temperatuur waarop atomen in theorie volledig zouden moeten stoppen met bewegen. Met een temperatuur van 100 nanoKelvin zijn de BEC's in het ISS kouder dan de gemiddelde temperatuur in de ruimte, waar het zo'n 3 Kelvin is of -270 graden.
Om deze droom te realiseren moet je een best astronomisch bedrag ophoesten van zo'n 250.000 dollar, omgerekend een slordige 212.000 euro, landing in West-Texas inclusief.
duane hoe lang duurt het om naar de ruimte te gaan? André Kuipers Het duurt 528 seconden om in de ruimte te komen.
Een reis naar onze ruimtebuur de Maan duurt drie dagen als we traditionele chemische raketten gebruiken. Mars, de planetoïden en de buitenste planeten staan maanden of zelfs jaren ver weg.
Belangrijke lanceerbases
Kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan. Cape Canaveral Space Force Station (US Space Force) in de Verenigde Staten. Vandenberg Space Force Base (US Space Force) in de Verenigde Staten. Kosmodroom Plesetsk in Rusland.
De brandstof: vloeibare waterstof 1.450.000 liter = 102.600 kg vloeibare zuurstof 540.000 liter = 614.400 kg De motoren werken 9 minuten. Er wordt maar liefst 7400 liter brandstof per seconde verbrand!
De lucht binnen de dampkring is anders en 'dikker' dan in de ruimte. Zodra de raket dichter bij aarde komt 'botst' hij het ware tegen die andere lucht en gaat langzamer. Uit zijn punt komen drie grote parachutes die het luchtschip nog meer afremmen. Zo kan de raket rustig in de zee landen.
Een vliegtuig heeft lucht nodig om te kunnen vliegen. Hoe hoger je komt hoe minder lucht er is. Dus kan het vliegtuig ook niet vliegen!
Antwoord. Het is perfect mogelijk in vacuum te versnellen, zonder dat je iets "statisch" nodig hebt om je tegen af te zetten. Het principe geldt trouwens ook binnen de atmosfeer. Een raket die opstijgt, maar ook een straalvliegtuig in de lucht maakt er ook gebruik van, ze zetten zich niet af tegen luchtmolecullen.
Benodigde snelheid om een baan om te aarde te bereiken: ongeveer 27 000 kilometer per uur. Benodigde snelheid om helemaal los van de aarde te komen: een slordige 40 000 kilometer per uur. Niks warp 9.
Tripje naar Mars is haalbaar, zolang astronauten maar binnen vier jaar weer terug zijn. Alleen dan is een missie naar de rode planeet veilig. Om de eerste bemande missie naar Mars mogelijk te maken, moeten wetenschappers en ingenieurs eerst een hele reeks technologische- en veiligheidsobstakels overwinnen.
Astronauten kunnen hun slaapzakken aan een muur of een plafond vastmaken en overal slapen, zolang ze niet rond zweven en ergens tegenaan botsen. Op het internationale ruimtestation ISS slapen de meeste bemanningsleden in hun eigen kleine cabines.
In zo'n situatie is het onmogelijk om te overleven. Maar wanneer medische hulp stand-by is en de luchtdruk geleidelijk afneemt, kan een mens het net een minuut in een vacuüm volhouden.
Een kwartier douchen kost (15 keer 10,2 cent) zo'n 1,53 euro, tegenover 2,11 euro voor een bad. Sterker: pas als je langer dan 20 minuten doucht ben je even veel geld kwijt als een vol bad.
Een douchebeurt van 5 minuten voor consumenten met een spaardouchekop komt neer op 40 cent. Wie dagelijks zo'n douche neemt, betaalt gemiddeld 2,8 euro per week. In het geval van een gewone regendouche loopt het bedrag op 1,2 euro voor een douche van 5 minuten. Omgerekend is dat 8,4 euro per week.
Een retourtje maan kost voor iemand van 100 kilo ongeveer 3,6 miljoen euro. Een retourtje maan is alleen niet goedkoop. "Je betaalt voor elke kilo die vanuit de aarde gelanceerd wordt ongeveer 36.000 euro. Weeg je 100 kilo, dan betaal je dus ongeveer 3,6 miljoen euro."
Op de maan is het altijd heel erg koud
De maan heeft geen atmosfeer en daarmee ook geen bescherming tegen de straling van de zon. In het zonlicht is het er 120°C boven nul. Zonder atmosfeer kan er op de maan ook geen warmte worden vastgehouden. Aan de nachtzijde is het dan ook meteen ijskoud, 170°C onder nul.
De hoogste temperatuur die in het lab werd opgewekt bedraagt 5,5 biljoen graden. Dit gebeurde in de deeltjesversneller LHC, toen die in 2012 loodionen op elkaar liet botsen. De heetste plek in het zonnestelsel (aardse experimenten uitgezonderd) is het hart van de zon. Daar is het zo'n 15 miljoen graden.
Kosmische achtergrondstraling (cosmic microwave background, oftewel CMB) in de ruimte bevat een kleine hoeveelheid energie die nog voortkomt uit de oerknal. Die energie 'warmt' de ruimte op, waardoor het vrijwel nergens kouder is dan ongeveer 3 Kelvin (-270,15 graden Celsius).