Een remklauw is het deel dat zodra de bestuurder van een auto remt, drukt tegen de remblokken.De remblokken drukken dan op de remschijf en op deze manier neemt de snelheid van de auto af. De remklauwen van een auto zijn in de meeste gevallen zichtbaar tussen de velgen door.
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Een remklauw is een belangrijk element van het schijfremsysteem, en dient om de remblokken te bevestigen en vast te zetten, zodat hun mobiliteit gegarandeerd wordt tijdens het remmen. Momenteel zijn er 2 soorten remklauwen beschikbaar: zwevende en vaste.
De oorzaak van het vast gaan zitten van de remklauw zuiger kan mede komen doordat de remvloeistof nooit of te lang geleden ververs is, en daardoor te veel vocht in de remleidingen en remklauw ontstaat.
Meestal heeft een remklauw twee verschuifbare remzuigers en worden de remblokken door vloei-stofdruk tegen beide zijden van de remschijf aange-drukt. Een vastzittende remklauw moet worden vervangen, tenzij hij alsnog gangbaar kan worden gemaakt. Bij een vastzittende remklauw gaat de rem slepen.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Een auto heeft aan elk wiel 2 remblokken. Remblokken zitten in de remklauw gemonteerd en remmen af op de remschijf. Er zit 1 remblok aan de binnenzijde en 1 blok aan de buitenzijde van de remklauw. De meeste auto's hebben dus 8 remblokken.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal 'hard' wordt. Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is. Start de motor als het pedaal niet beweegt.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt 'schokkend' tot stilstand.
Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Hoe werkt een rembekrachtiger
In de rembekrachtiger bevindt zich een membraan met aan beiden zijde onderdruk. Zodra het rempedaal ingedrukt wordt een opent er een klep die buitenluchtdruk toelaat. De vervolgens lagere druk aan de voorzijde van het membraan helpt mee de zuiger in de hoofdremcilinder in te drukken.
Als je het rempedaal intrapt verplaats je, via de hoofdremcilinder, remvloeistof naar de zuigers die in de remtang zitten. Deze worden vervolgens naar buiten gedrukt. Hierdoor worden vervolgens de remblokken tegen de remschijf aangedrukt, waardoor je auto tot stilstand komt.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn, beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Waar bestaat een remklauw uit
Dit is de houder, waar de remblokken in gemonteerd worden. Verder zitten in de klauw de remcilinders gemonteerd, een of meerdere. Deze zijn vaak van een metaal gemaakt. Hieromheen zitten rubber stofhoezen om het stof buiten te houden tussen de open verbinding van zuiger en de klauw.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.