De stevige ketting van de sleutel zet het oliefilter vast en hierdoor verwijder je het filter in een handomdraai. De ketting oliefiltersleutel is voorzien van een sterke handgreep waardoor je altijd goed grip hebt.
Motorolie stroomt als smeermiddel door de motor en neemt uit alle hoeken een gaatjes in de motor overtollig vuil en kleine slijtdeeltjes mee. Die vuile deeltjes worden dus door de motorolie meegenomen en stromen dan in het oliefilter. Eenmaal in dat filter worden de vuildeeltjes tegengehouden en verzameld.
U kunt proberen het filter los te draaien, maar vaak zit deze flink vast. Gebruik dan een oliefiltersleutel of oliefiltertang.Smeer het nieuwe oliefilter in met wat olie en draai deze vervolgens met de hand vast. Het vastdraaien kan natuurlijk ook met de daarvoor bestemde oliefiltersleutel.
Een oliefilterdop bestaat uit een metalen of plastic dop (gevormd als een beker) die op het uiteinde van het filter wordt aangebracht en tegen de filterkarteling aanligt. U kunt dan een dopsleutel gebruiken om het filter los te draaien. De oliefilterdop kan op filters van verschillende formaten worden gebruikt.
Je moet alleen net even weten waar je moet zijn. Zo zit de aftapplug (olie eruit) vaak aan de onderkant van het motorblok. De olievuldop (olie erin) zit vaak aan de rechterkant van het motorblok, net boven de uitlaatbocht of zoals bij Piaggio en Vespa, aan de linkerkant onder het luchtfilterhuis.
Wanneer het oliefilter defect of verstopt is, kan dit ervoor zorgen dat er niet meer voldoende olie wordt vervoerd naar de motordelen. Dit zorgt ervoor dat de motordelen niet meer goed gekoeld en gesmeerd worden. Het resultaat? Oververhitting, slijtage en in het ergste geval een vastgelopen motor.
Smeer het filter eerst in met wat olie om ervoor te zorgen dat je hem bij de volgende vervanging makkelijk los krijgt. Schroef het filter vervolgens vast tot de rubberen pakking het metaal raakt. Draai nu voorzichtig een halve handomdraai verder om het filter klemvast te zetten.
Afdraaien Linksom. Oftewel: vast, rechtsom. los, linksom.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld.
Alleen olie verversen en het oliefilter vervangen kost voor een gemiddelde auto ca. € 75,- tot € 150,-. Dit is uiteraard afhankelijk van type en model auto; hoeveel olie erin gaat en wat het oliefilter kost.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Vaak is het goedkoper als u de olie vooraf zelf aanschaft. Laat u ook het oliefilter vervangen, dan wordt de gehele olieverversing iets duurder. Met 15 tot 20 euro* is het oliefilter relatief goedkoop, dus de totale kosten voor het vervangen ervan liggen tussen de 30 en 110 euro*.
Oliefilters zijn filters in voertuigen die ervoor zorgen dat onder andere roet, metaaldeeltjes en stof niet mengen met de olie. De filters hebben een levensduur en zullen na een aantal jaren vervangen moeten worden. Wanneer gebruikte oliefilters zijn afgedankt wordt het afgevoerd als oliehoudend afval.
ZF raadt aan om de oliefilter om de 300 uur of na 1 jaar te vervangen (wat het eerste komt). Bij een nieuwe transmissie raden ze aan om de filter na de eerste 25 bedrijfsuren te vervangen.
Regelmatig olie verversen is essentieel voor het onderhoud van je auto. Met een goede smering blijft de motor in topconditie en het verlengt bovendien de levensduur van je auto. Bij olie verversen is het erg belangrijk dat je motorolie gebruikt die het beste past bij jouw auto.
Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Voor de meeste motorfietsen geldt dat zowel de olie als het oliefilter om de 6.000km vervangen dienen te worden. Voor enkele motorfietsen kan dit om de 12.000 km. Een makkelijke regel om hierbij aan te houden is één keer per jaar.
Vroeger was het normaal om de olie om de 5000 kilometer te verversen. Maar met moderne smeermiddelen hebben de meeste motoren olieverversingsintervallen van 8000 tot 15000 kilometer aanbevolen.
U kunt ook de olie verversen zonder brug; Plaats een opvangbak of emmer onder de auto om de motorolie op te vangen; Draai de aftapplug los om de motorolie uit het systeem te laten stromen. Houd er rekening mee dat de olie er direct uitstroomt!
Bij auto's met een dieselmotor ontstaat altijd roet. Deze roet kleurt de motorolie vrijwel direct zwart. Dit komt omdat de motorolie de eigenschap heeft om vervuiling in de motor juist op te nemen en hierdoor is het gelijk zichtbaar.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Motorolie is de drijvende kracht binnenin je auto. Waar een mens niet zonder bloed kan, kan een auto niet zonder motorolie. Wanneer je de verkeerde motorolie in je auto stopt kan het veel beschadigen en daarom is het goed om te weten welke motorolie in jouw auto gaat.