Een negenoog toont maximaal negen lampjes in de ruimte waarin een verkeerslicht normaliter één lamp heeft: zes witte, twee rode en een gele. Afhankelijk van de richtingen die moeten worden getoond, kunnen er minder lampjes zijn, maar minstens vijf: twee rode, twee witte en een gele.
Een karbonkel wordt veroorzaakt door een ontsteking van een haarzakje. Er ontstaat een met pus gevulde holte, ook wel abces genoemd. De ontsteking wordt meestal veroorzaakt door een bacterie (stafylokok).
Soms ontstaan verschillende steenpuisten tegelijk, in een groepje bij elkaar. Dit heet een negenoog (karbunkel). Steenpuisten zitten vooral in de oksel of de lies, op de bil, in de nek, in het gezicht of in de neus.
In Nederland wordt voor bussen en trams gebruik gemaakt van het zogenaamde negenoog. Het negenoog is een speciaal type verkeerslicht dat gebruikt wordt op punten waar busbanen en tramlijnen kruisen met ander verkeer of met elkaar. Het ontleent zijn naam aan het aantal lampjes waaruit het bestaat.
Nee, dat is het niet. Lijnbussen, trams kunnen verkeerslichten beïnvloeden om sneller het kruispunt te kunnen oversteken waardoor de doorstroming van het openbaar vervoer verbetert en daardoor de dienstregeling niet in de war komt.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
Voorheen was dat alleen mogelijk als de bussen een vaste route reden. Nu kunnen bussen ook voorrang krijgen op het andere verkeer als zij een andere route moeten rijden. Zonder dat daarvoor updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn.
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.
Met slimme verkeerslichten wordt bedoeld dat de verkeerslichtenregelingen, aan de hand van informatie van detectoren op het kruispunt, flexibel inspelen op de diverse weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt.
Maar als je er toch niet van af kunt blijven, dan kun je het volgende doen als je een 'rijp puistje' hebt (met een dikke, witte kop). Was eerst heel goed je handen, ook onder je nagels. Knijp het puistje uit met schone tissues of watjes. Ontsmet het puistje daarna goed met een middel op alcoholbasis, zoals Sterilon.
Pustels zijn met pus gevulde bultjes die optreden wanneer een infectie in de follikel aanwezig is. Dit gebeurt als er teveel dode huidcellen, talg en bacteriën ophopen in de follikel. Doordat bacteriën de strijd aangaan met witte bloedcellen, ontstaat er schade in de vorm van pus.
De behandeling. Wanneer u uw huid wilt helpen om de druk van de onderhuidse puist af te halen, kunt u ervoor kiezen om met behulp van een naald een gaatje te laten prikken in de verzwakte huid. Wij raden aan om dit door een gekwalificeerde huidpraktijk zoals Cryon, te laten doen.
Een onderhuidse pukkel verdwijnt meestal uit zichzelf, als je het gebied goed schoonhoudt met een reiniger met salicylzuur (tweemaal daags en weer na het zweten en sporten), liever geen make-up draagt (of anders in ieder geval niet-comedogene foundation die de poriën niet verder verstopt) en goed voor jezelf zorgt.
Middenin de rode zwelling ontstaat een gele puskop. U kunt ook een zwart puntje zien. Meestal breekt de steenpuist binnen een week open. Dan komt de pus er vanzelf uit en kan de huid genezen.
De rijping van een steenpuist kan versneld worden door een warm kompres (bijvoorbeeld een in warm water gedrenkte schone doek of pluk verbandwatten) op het ontstoken gebied te leggen, dit werkt bovendien pijnstillend. Was je handen regelmatig met water en zeep. Draag liever geen knellende of schurende kleding.
Door rood licht rijden
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
Een boete die vrij vaak wordt uitgedeeld is er eentje voor door rood rijden (feitcode R602). De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Het principe van het verkeerslichten kennen de meesten wel. In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto's. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd.
Veel mensen denken dat voetgangers hier overal voorrang hebben. Dit is echter niet juist. Binnen een zone 30 gelden dezelfde verkeersregels als erbuiten, alleen is de toegelaten snelheid beperkt. Wel wordt een zone 30 ingericht zodat voetgangers er op een veilige manier gebruikmaken van de gehele publieke ruimte.
Voorrang verlenen en regels op kruispunten
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Uitzondering: bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.