Verbind de laadkabel met de laadpaal en de elektrische auto. Houd de laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal. De laadsessie zal starten. Om de laadsessie te stoppen, houd je opnieuw de laadpas voor de laadpaal.
Zodra je laadpas herkend is, kun je de stekker in de auto steken en beginnen met laden. De pas houdt dan automatisch bij hoeveel kW je verbruikt en schrijft het bijbehorende bedrag af van jouw bankrekening. Elke maand zie je op de factuur precies waar je hebt geladen en wat hier de kosten per kW waren.
Voor een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Die scant je bij het oplaadpunt voordat je gaat opladen.Vervolgens betaal je voor het aantal kWh dat je afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Laadpas zonder abonnement
Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder. Er zijn verschillende apps en websites waar je de tarieven kunt checken.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Kun je een elektrische auto opladen zonder laadpas? Het antwoord op de vraag is ja, maar dit is lang niet bij alle laadpalen mogelijk. Wij raden daarom onze klanten altijd aan om voor meerdere laadpassen te zorgen.
Gewoon laden
Als je een eigen laadpaal hebt (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd), dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo'n abonnement hoort een laadpas.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Opladen bij een openbare laadpaal
Bij openbare laadpalen maak je gebruik van de losse laadkabel die je bij jouw auto hebt gekregen. Steek de kabel in de auto en laadpaal. Je start het laden door een laadpas voor de laadpaal te houden. Om het laden te stoppen, houdt je opnieuw de pas voor de laadpaal.
Voor het laden van je elektrische auto bij openbare laadpalen, gebruik je de laadkabel die standaard in jouw auto ligt. Je start het laadproces bij een openbaar laadpunt door de laadkabel op zowel je auto als de laadpaal aan te sluiten.Vervolgens houd je jouw laadpas voor de scanner en zo start de laadbeurt.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
De kosten voor het onderhouden van een laadpaal betaalt de werkgever zelf als de laadpaal op kantoor geplaatst wordt. Gaat het om een zakelijke laadpaal thuis, dan behoor je als werknemer zelf voor de periodieke onderhoudskosten te betalen.
Of je nou thuis je auto oplaadt of in het openbaar, het is snel en makkelijk. Het enige verschil is dat je tijdens het opladen in het openbaar je laadpas nodig hebt. Wil je meer inzicht in het elektriciteitsverbruik tijdens het opladen van je auto thuis?Stel dan een laadpas in voor thuisgebruik.
Je eigen laadpaal openbaar maken
Een andere manier om geld te verdienen met je laadpaal is door je eigen laadpaal openbaar te maken. Hierbij kun je zelf een laadtarief instellen waartegen anderen hun elektrische auto bij jouw laadpaal kunnen opladen. Daarnaast kun je ook een starttarief vragen voor elke laadsessie.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Ikea biedt minimaal vier oplaadpunten bij elke vestiging. Bij die in Delft staan 3,7 kW-laders van de ANWB: gratis te gebruiken. Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Inmiddels zijn er meer vestigingen van de Lidl met gratis laadpalen. Tevens hebben de vestigingen van Makro in Breda en Barendrecht hebben ook gratis opladen. Er is een Android-app beschikbaar waarin de gratis laadpalen te vinden zijn en waarin je ook zelf nieuwe gratis laadpalen kunt toevoegen.
Abonnementskosten laadpas: dit kost over het algemeen tussen de €3 en €7 per maand.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.