In een autosleutel met RFID-technologie zit een chip die een versleuteld signaal zendt. Dit signaal verstuurt een unieke code, zodra je de autosleutel in het contactslot steekt. De auto ontvangt deze code en herkent dat het de juiste sleutel is. Hierdoor wordt de auto ontgrendeld en werkt alles naar behoren.
Zo werkt het
Na een druk op de knop verstuurt de zender deze code naar de auto, vergezeld van een functiecode die aangeeft of de deuren op slot of open moeten, of dat de kofferbak open moet. De computer van de auto rekent de ontvangen code van de afstandsbediening nu na.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
De sleutel (ijzeren gedeelte wat in je contactslot gaat) geeft je toegang tot het slot in de deur en het contactslot van de auto. Gelijktijdig geeft de transponder de motor een signaal dat deze mag starten. Het is de combinatie van de sleutel en de transponder laat je de auto starten.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
En een automobielvoorziening die aan populariteit wint, is het sleutelloze startsysteem (ook wel bekend als keyless go). Met deze functie kunt u de motor van uw auto starten zonder te zoeken naar een sleutel in uw zak of tas.
U hoeft de sleutel niet eens uit uw zak te halen, hij kan gewoon in uw tas of broekzak blijven zitten. Veel auto's hebben niet alleen keyless entry, maar ook keyless start/go. Om de auto te starten heeft u dan ook geen sleutel nodig, maar hoeft u alleen op een knop te drukken.
Als de afstandsbediening van uw sleutel niet meer werkt dan adviseren wij om eerst de knoopcelbatterij welke in de meeste autosleutels zit te vervangen. Mocht dit niet tot de gewenste oplossing leiden dan is er waarschijnlijk iets defect aan de printplaat ook wel de elektronica genoemd.
Transpondersleutels en autosleutels met afstandsbediening zijn voorzien van een auto chip, ook wel transponder genoemd.
Een transponder sleutel bevat een stukje elektronica, dat in de kop van de sleutel zit waarin een reeks van cijfers opgeslagen staat. In het motormanagement van de auto zit ook een transpondercode. Als alles goed is gekopieerd komen beide codes overeen en kunt u de auto starten.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
Het duurt ongeveer 15 tot 30 minuten, afhankelijk van de merk model & bouwjaar.
Autodieven gebruiken hightech apparatuur waarmee ze auto's met een keyless entry systeem op afstand kunnen ontgrendelen. Als zij zich op minder dan 6 meter van je autosleutel bevinden, kunnen ze hiermee het signaal van je autosleutel oppikken. Deze wordt vervolgens gekopieerd en via een zender naar je auto gezonden.
Een nieuwe kaart of sleutel kost bij een officiële dealer inclusief het programmeren al snel rond 200/300 euro. Meestal is er een schakelaartje defect of zit de chip los. De schakelaar(s) vervangen we en de chip solderen we weer vast met behulp van professionele apparatuur.
Het kopiëren van een autosleutel (met transponder of chip) kost tussen de € 47,50 en € 69,00. De gekopieerde sleutel is altijd binnen 24 uur klaar en meestal kunt u er zelfs op wachten! Het programmeren van een sleutel met afstandsbediening varieert van prijs door merk en model van de auto.
Een autosleutel bestaat uit een behuizing (hard plastic) en beschikt meestal over de volgende onderdelen: elektronica, startonderbreker (ook wel transponder genoemd), de batterij en batterijhouder en een sleutelbaard. De sleutelbaard is het ijzeren gedeelte wat in het contactslot gaat.
De sleutel dient aan de achterkant opengemaakt te worden. Meestal kan dat gewoon met de hand maar soms is er ook een klein schroevendraaiertje voor nodig. Zodra u de autosleutel heeft opengemaakt, kunt u de oude batterij verwijderen en daar direct de nieuwe voor in de plaats leggen.
Als u nog wel de sleutel heeft maar het cilinderslot wilt niet draaien, dan wordt de sleutel meestal geblokkeerd door een vastzittende pal. Een cilinderslot zit vol met kleine veertjes en palletjes en als 1 van deze palletjes blokkeert dan kan de sleutel niet gedraaid worden.
Maak er een gewoonte van om na het parkeren het stuurwiel in het stuurslot te laten vallen. Zo zet je jouw auto op stuurslot: Zet je motor uit, haal je sleutels uit het contact en draai je stuur een klein stukje naar links of naar rechts totdat je een klik hoort.
Bel dan je autodealer. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur je auto openen. Ook kan de dealer een nieuwe sleutel bestellen of als het nodig is een nieuw slot plaatsen.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.