Een zoekmachine gebaseerd op een 'crawler' slaat een kopie van het world wide web op in een database, de index. Na een zoekopdracht worden de zoekresultaten vanuit de index op relevantie gerangschikt. De bekendste en meest gebruikte crawler based zoekmachine is Google.
Zoekmachines volgen links van webpagina naar webpagina, van website naar website. Een zoekmachine als Google bestaat uit drie onderdelen: een zoekrobot, een index en een algoritme. De zoekrobot, ofte crawler, volgt 24/7 links en bewaart de HMTL-versies van de bezochte pagina's in een gigantische database.
Onze systemen kijken niet alleen naar zoekwoorden, maar analyseren ook of content op andere manieren relevant is voor een zoekopdracht. We maken gebruik van verzamelde, geanonimiseerde interactiegegevens om te beoordelen of zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht.
Zoekmachine adverteren betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Adverteren binnen zoekmachines noemen we ook wel Search Engine Advertising. Hierbij dient er te worden betaald voor elke keer dat een bezoeker op de advertentie klikt.
De zoekmachine van Google werkt met algoritmes. Een algoritme is niets anders dan een reeks opeenvolgende stappen die, volgens vastgelegde instructies, moeten gezet worden om vanaf een begintoestand een beoogd doel te bereiken. Google werkt met zo'n 250 algoritmes. Van slechts een 150-tal is de werking gekend.
Om exact te kunnen zoeken binnen Google moeten de woorden binnen aanhalingstekens worden geplaatst. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken met de woorden: “Hoe werkt het internet?”. Waarna je alleen de resultaten te zien krijgt met “Hoe werkt het internet” in de titel.
Hoe meer “stemmen” een pagina krijgt, hoe beter ze waarschijnlijk is. Websites met een hoge kwaliteit krijgen ook een hogere Page Rank. En ook zoekt Google door alle teksten op de website hoe vaak de zoekterm voorkomt. Met al die gegevens bepaalt Google welke zoekresultaten je al eerste te zien krijgt.
Een zoekmachine heeft als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Dat wil zeggen dat ze voor de gene die naar iets opzoek is, een zo goed mogelijk zoekresultaat wil weergeven.
Zoekmachine marketing kunnen we daarmee onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (SEO, niet-betaald) en zoekmachine adverteren (SEA, betaald).
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Volg dan deze stappen. Ga naar het Google formulier zoekresultaten verwijderen: klik hier voor het Google formulier. Selecteer het land waarin je woont. Vul de gevraagde gegevens in zoals je naam, e-mailadres, het webadres (URL) dat je uit zoekresultaten wilt verwijderen en de reden hiervan.
Als je de browsegeschiedenis verwijdert, geldt dit voor alle apparaten waarop je synchronisatie hebt aangezet en bent ingelogd bij Chrome. Je kunt de weergave Trajecten van de geschiedenis ook uitzetten als je dat wilt. Je kunt ook je Google-zoekgeschiedenis verwijderen uit je account.
Mensen zoeken op Google
Tik de naam tussen aanhalingstekens, bijvoorbeeld "sophie de groot". Probeer ook voorletter en achternaam: "s. de groot". Voeg toe wat je weet over deze persoon, bijvoorbeeld woonplaats, club of bedrijf. Tip: kijk ook bij afbeeldingen.
De zoekmachine zoekt echter niet direct op het moment dat u een zoekopdracht geeft, maar doet dit 24 uur per dag. Met zoekrobots, ook wel spiders genaamd, wordt dag en nacht internet afgezocht naar sites waarvan de inhoud wordt opgeslagen.
Google gebruikt de informatie voor gerichte advertenties en zoekresultaten en doet voorspellingen op basis van alle data, wat ook vragen over privacy en de grote machtmacht van het bedrijf met zich meebrengt.
Het begint met het crawlen van webpagina's, die worden geïndexeerd en daarna een positie krijgen (ranken) door het algoritme dat aan het werk gaat op basis van die zoekopdracht. Het proces van een zoekmachine in 3 stappen weergegeven: crawlen, indexeren en positioneren (of 'ranken').
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
SEA staat voor search engine advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Met SEA plaats je advertenties boven de organische zoekmachineresultaten en binnen verschillende kanalen van de zoekmachine waarin je adverteert.
Zoekmachinemarketing (SEM) is het gebruik van betaalde advertenties om uw website te laten verschijnen op de SERP-pagina's van Google, Bing en andere zoekmachines.
Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen. De Google PageRank technologie houdt ook rekening met de belangrijkheid van de webpagina die een 'stem' uitbrengt.
Ook de meta title en meta description zijn niet van invloed op de ranking van je pagina, maar deze zijn wel belangrijk om potentiële bezoekers naar je website te halen. De titel en beschrijving worden namelijk getoond in de zoekresultaten.
Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De zoekmachine Google biedt nog steeds de beste zoekresultaten. De kwaliteit die geboden wordt is hoog, de zoekmachine is heel snel en Google gebruikt de meest geavanceerde algoritmes om ervoor te zorgen dat er accurate resultaten worden vertoond.
Uw beheerder kan zijn: De persoon van wie u uw gebruikersnaam (zoals [email protected]) heeft ontvangen. Iemand binnen uw IT-afdeling of helpdesk (in een bedrijf of school) De persoon die uw e-mailservice of website beheert (in een klein bedrijf of een club)
De kern van het verschil
Tussen Microsoft en Google zit een duidelijk verschil in uitgangspunt. Waar de Microsoft oplossing vast blijft houden aan de desktop heeft Google ervoor gekozen om desktop-onafhankelijk te zijn en geheel in een webbrowser te werken.