De meeste lijnen van de S-bahn hebben een basisfrequentie van 1 trein per 20 minuten, die overdag op sommige trajecten wordt aangevuld tot een tienminutendienst. Door bundeling van lijnen bestaat er op de bovengenoemde hoofdassen een zeer frequente dienst.
De metro van Berlijn, in het Duits U-Bahn genoemd, is een van de belangrijkste vervoermiddelen van de Duitse hoofdstad Berlijn. Samen met de S-Bahn (een net van metro-achtige voorstadstreinen) vormt de metro de basis van het snelle openbaar vervoer in de stad, dat aangevuld wordt door tram- en stadsbuslijnen.
In Berlijn heb je trams, bussen, metro's (U-Bahn) en de S-Bahnen. Hierdoor zijn alle wijken van de stad met elkaar verbonden en kun je overal goed komen. De trams, U- en S-Bahn rijden tot circa 0.30 uur. In het weekend rijden sommige U- en S-Bahnen de hele nacht.
De normale kaartjes voor de metro in Berlijn kan je op elk station kopen. De kaartjes zijn maximaal 2 uur geldig en de tarieven zijn tussen de € 1,20 en €3,30. Een dagkaart kost ongeveer €4,- en een weekkkaart €30,-. Naast de U-bahn kan je deze tickets ook gebruiken voor de tram, bus, trein en S-bahn.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Kaartjes voor het openbaar vervoer zijn te koop bij de gele en oranje automaten op de U- en S-Bahn stations. Let op het onderscheid tussen de drie zones: A: Binnenstad binnen de S-Bahn-Ring. B: Van de ring tot aan de stadsgrens.
De Welcome in Berlin Card is verkrijgbaar bij vrijwel alle hotel- en hostelrecepties, bij alle loketten van de BVG of S-bahn en bij alle Berlin Tourist Info kantoren. Je kunt je Welcome in Berlin Card ook al van te voren online kopen.
Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams. Langeafstandstreinen (b.v. IC, EC, ICE) en langeafstandsbussen zijn in de regel uitgesloten.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Voor een korte rit (Kurzstrecke) is er het Winktarif: voor een vaste prijs van 4 euro mag je maximaal twee kilometer of vijf minuten mee. De Kurzstrecke is alleen geldig als je de taxi aanhoudt en geldt dus niet bij de standplaats. Voor ritjes in het weekend of in de avond betaal je extra.
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Berlijn beschikt over een groot metrostelsel, dat ze in Duitsland de U-Bahn noemen. De U-Bahn is samen met de S-Bahn de basis voor het openbaar vervoer in Berlijn. De metro is ideaal wanneer je in korte tijd zoveel mogelijk wilt zien of wanneer je je snel door de stad wilt verplaatsen.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
Het basistarief wordt vanaf volgend jaar € 1,01. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief 17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.
Het centrum van Berlijn is gelukkig goed te bereiken met het openbaar vervoer. Vanaf de luchthaven Berlijn Brandenburger rijden er een aantal Express bussen naar het centrum. Bus X7 rijdt iedere 5 minuten van terminal 1/2, via terminal 5 naar het metrostation Rudow.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.