Wie een fiets van de zaak privé gebruikt, heeft daar voordeel van. Over de waarde van dit voordeel (de bijtelling) betaalt hij of zij loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar.De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris.
Het fietsplan van de overheid werkt als volgt. Je kunt een nieuwe fiets aanschaffen en profiteert van een belastingvoordeel dat kan oplopen tot 40%. De fiets is jouw eigendom. Je betaalt de fiets terug aan de werkgever via een verlaging van je brutoloon.
Nadelen van het fietsplan
Er zit geen limiet meer op hoe duur de fiets mag zijn of hoe vaak u de fiets privé mag gebruiken. Het enige nadeel dat overblijft, is dat de aankoop van een fiets via de WKR een groot deel van uw vrije ruimte gebruikt.
Je hebt vanaf 1 januari 2023 1x per 5 kalenderjaren recht op een vergoeding van je werkgever voor de aanschaf van een fiets en accessoires.De vergoeding is maximaal € 500 netto en is niet afhankelijk van je arbeidsduur.
Normaal betaal je een nieuwe fiets vanuit je eigen portemonnee, dus van je nettoloon. Daarover is al inkomstenbelasting betaald - in de meeste gevallen als voorheffing via je werkgever. De aanschafprijs van een fiets via het fietsplan wordt juist van je brutoloon betaald. Je betaalt hierdoor dus minder belasting.
Uw maximale fiscale voordeel is vastgesteld tot € 749,-. Met een brutoloon van € 2500,- per maand is uw belastingvoordeel 38%.Het bedrag boven de € 749,- betaald u zelf 100%.
Het belastingtarief over dit salaris is 36,97%. Over de bijtelling van € 140 betaalt u loonbelasting/premie volksverzekeringen. Die berekent u als volgt: belastingtarief 36,97% x bijtelling van € 140 = € 52. U betaalt dan maandelijks € 52 : 12 = € 4,33 voor uw fiets.
Voor het fietsplan geld een maximum bedrag voor de fiets van € 749,-. Je mag echter wel gewoon een duurdere fiets aanschaffen. Het bedrag boven de € 749,- betaal je dan gewoon zelf bij en over dit gedeelte zit dan geen belastingvoordeel.
Het fietsplan biedt belastingvoordeel doordat het aankoopbedrag of de leasekosten van de fiets van je brutoloon worden afgetrokken. Dit wordt ook wel 'bruto-netto' genoemd. Doordat je minder belasting betaalt over je brutoloon, houd je netto meer geld over.
Wat kost de nieuwe fietsregeling u als werkgever? Bij een e-bike van 3000 euro met een servicepakket ter waarde van 400 krijgt u een belastingvoordeel van 130 euro (21% btw teruggave van max. 749 euro). Met een lease-contract van 36 maanden kost dit de werkgever dus 91 euro per maand.
Stap 1: Kijk in welke belastingschaal je valt met het bruto jaarinkomen. Stap 2: Vraag op wat het te besteden budget is voor een nieuwe fiets. Stap 3: Bepaal wat 37.10 of 49.50% is van het te besteden budget. Stap 4: Trek het belastingvoordeel af van de verkoopprijs van de fiets.
Een fietsplan biedt binnen de WKR medewerkers een behoorlijk belastingvoordeel van gemiddeld 40% op de aanschafwaarde van een fiets. Bij een duurdere elektrische fiets is dat best veel. Als werkgever bespaar je daarnaast op sociale lasten omdat je minder brutoloon uitkeert.
Het fietsplan staat open voor iedereen die regelmatig fietst naar het werk of van plan is dat te gaan doen, zelfs als de woon-werkafstand verder is dan 15 kilometer.
De enige die kan controleren of je de helft van de dagen fietsend naar je werk komt, is je werkgever. Je werkgever is ook degene die goedkeurt of je mee mag doen aan het fietsplan.
Kostenneutraal fietsplan
Door de fietsregeling als werkgever aan te bieden, profiteren werknemers van een fiscaal voordeel van minimaal 25% en kost het jou als werkgever niets. Door de besparing op de sociale lasten kan je al vaak kostenneutraal een bijdrage doen vanaf €20,- p/m per werknemer.
Vanaf 1 januari 2020 is het eenvoudiger om te leasen via het fietsplan van de zaak. Krijg je via je werk een fiets, dan betaal je jaarlijks 7% bijtelling. Dit houdt in dat je 7% van de waarde van de leasefiets bij je inkomen optelt. Daarover betaal je belasting volgens de belastingschijf waarin je inkomen valt.
De medewerker mag eenmaal in de drie jaar vanwege fiscale bepalingen voor de aanschaf van een fiets maximaal het bedrag besteden, zoals genoemd in de Fietsregeling van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst.
Voor 2023 bedraagt de fietsvergoeding €0,27 per afgelegde kilometer. Deze vergoeding is vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en wordt ook door de fiscus niet belast, indien uiteraard alle bovenvermelde voorwaarden zijn vervuld.
Hij of zij mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.
Gebruik je de fiets regelmatig voor woon-werkverkeer, dan is die tot 100% fiscaal aftrekbaar.
Goed nieuws voor iedereen die met de fiets naar het werk gaat en daarvoor nog niet wordt gecompenseerd door z'n werkgever.
Verplichte fietsvergoeding door werkgevers
Vanaf 1 mei 2023 zijn alle werkgevers in de private sector verplicht om een fietsvergoeding toe te kennen in het kader van het woonwerkverkeer.
Ja.De werkelijke kosten kunnen afgetrokken worden van uw belastbaar inkomen. Als u met de fiets gaat, is een forfait van 0,25 euro per afgelegde km voor aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen. (Aanslagjaar 2024, inkomsten 2023: 0,27 euro.)
Het bekendst is het traditionele fietsplan, dat werkt via de werkkostenregeling (WKR). Sinds 2020 bestaat er echter ook een gloednieuwe fietsregeling (die nu in 2024 nog steeds geldt).