Hoe bereken ik een bijtelling? De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde - eigen bijdrage. Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar.
Om het netto bedrag te bepalen moet je kijken in welke belastingschijf jouw inkomen valt. Stel, je zou 37,07% belasting (eerste schijf 2022) betalen, dan zorgt dat tot voor een netto bijtelling van €2.854,39 per jaar. Maandelijks betaal je dan €237,87 om privé te kunnen rijden met jouw auto van de zaak.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Rekenvoorbeeld. Kies je in 2022 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro. Dat is 5.600 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 15.000 euro in dit geval - reken je 22 procent bijtelling, oftewel 3.300 euro.
Het bijtellingspercentage dat geldt op de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld, blijft 60 maanden geldig. Gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Bovendien wordt er rekening gehouden met het effect op de heffingskorting en arbeidskorting. Deze kortingen op de inkomstenbelasting zijn namelijk inkomensafhankelijk en veranderen als je een deel van de cataloguswaarde van een auto bij je bruto inkomen op moet tellen.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Omdat je belasting moet betalen over je loon is de bijtelling bedacht. Wanneer je een eigen onderneming hebt met een auto van de zaak, dan wordt de bijtelling opgeteld bij de winst. Het bedrag waarover je belasting moet betalen wordt hierdoor verhoogd waardoor je meer belasting moet betalen.
Je werkgever trekt de eigen bijdrage af van de bijtelling. Het bedrag wordt ingehouden op het brutoloon. Hoe hoog het bedrag is, hangt af van de afspraken die je maakt met je werkgever. De eigen bijdrage is alleen aftrekbaar van de bijtelling.
Als u meer dan 500 kilometer privé met uw auto van de zaak rijdt, heeft u een bijtelling (er is sprake van loon in natura). Als de werknemer een eigen bijdrage voor het privégebruik heeft betaald aan de werkgever, is deze eigen bijdrage aftrekbaar van de bijtelling.
De kosten voor een leaseauto voor de werkgever kunnen variëren van een paar honderd euro per maand tot een paar duizend euro per maand.
Rijdt u in een auto van de zaak? Dan staan daar ook kosten voor op uw loonstrookje. De belastingdienst ziet een leaseauto als 'loon in natura'. Over uw leaseauto betaalt u loonbelasting.
Bij zakelijk leasen blijft de auto in het beheer van de leasemaatschappij en de berijder krijgt voor de gehele looptijd een 'verzorgd' contract. In feite 'huurt' u dus voor langere tijd een geheel nieuwe auto dan wel een occasion. De berijder kan bij de dealer terecht voor onderhoud en reparatie.
Benzine- en tolkosten van een auto van de zaak in het buitenland mag je alleen onder voorwaarden als eigen bijdrage op de bijtelling in mindering brengen. Betalingen voor privégebruik auto die de werknemer doet aan anderen mag je alleen in mindering brengen op de bijtelling als het om intermediaire kosten gaat.
Met een bedrijfsauto mag u jaarlijks maximaal 500 kilometer privé rijden. Wanneer u meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan moet u voor dit gebruik extra kosten afdragen. Dit geldt voor u als ondernemer, maar ook voor uw werknemers.
Want wanneer jouw auto van de zaak 15 jaar of ouder is, dan betaal je niet langer bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Een doorsnee middenklasse auto van 15 jaar oud is doorgaans nog een paar duizend Euro waard in het economisch verkeer.