Carburateur reiniger verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem van je motor, zorgt ervoor dat de sproeier en vlotter schoongemaakt worden en laat een klein oliefilmpje achter. De vlotter dicht daardoor goed af.
De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt. De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot 'gummen'.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.
Verwijder de benzinetank door de onderste schroef los te draaien. De bodem van de bak is vaak vervuild. Dit kun je behandelen met WD-40 Specialist Snelwerkende Universele Reinigingsspray. De spray verwijdert vet, olie en vuil zonder residu achter te laten.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
Wat is Remreiniger? Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Voordelen carburateur ultrasoon reinigen
Als laatste zorgt een ultrasoon reiniger ervoor dat de carburateur sneller schoon wordt dan wanneer je dit handmatig zou doen. Je kunt een carburateur reinigen zonder demontage, op voorwaarde dat de ultrasoon vloeistof overal moet kunnen komen.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Cleantex CXD6 de beste ultrasoon reiniger is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Cleanitex CXD6 is de Fysic FC-22.
Tegenwoordig is de carburateur bijna altijd vervangen door de benzine-inspuiting. Als de carburateur vies is zorgt dit ervoor dat het mengsel niet meer optimaal is. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de verbranding niet goed verloopt wat kan resulteren in het stotteren van de auto.
Onderaan de carburateur zit een bakje wat je met een paar schroeven los kunt maken. Let op, er zit brandstof in dat bakje. De grote sproeier die je ziet is de hoofdsproeier. Die zit meestal in het midden.
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open. Dit is de bassis afstelling. Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat. zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Ultrasoon reinigen is een zeer effectieve reinigingstechniek. Het reinigingseffect in een ultrasoon bad ontstaat doordat (voor de mens niet waarneembare) geluidsgolven door het water met de reinigingsvloeistof worden gestuurd. Hierdoor ontstaan tienduizenden luchtbelletjes die door de geluidsgolven in elkaar klappen.
Carburateur reiniger voor motorfietsen
De vlotter dicht daardoor goed af. De reiniger zorgt ervoor dat de sproeier voldoende open kan en niet blijft hangen door gomvorming van ongelode benzine.
Alle losse onderdelen (sproeiers, gasnaalden, luchtschroeven, vlotters, gasschuiven, etc.) worden gedemonteerd. De carburateur(s) gaat 60 minuten op 50-60 graden in een Tickopur R33 ultrasoon bad. Dit om alle kanalen/sproeiers optimaal te reinigen en uw carburateur de reiniging te laten ondergaan zoals het hoort.
Een remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter die vuil, vet, olie en remvloeistof adequaat en snel verwijdert van veel onderdelen. Het is - zoals de naam al zegt - met name bedoeld voor de reiniging van remonderdelen, maar je kunt er nog veel meer mee.
Niet te hard optrekken, niet te hard rijden en niet te hard remmen. Toch is het laatste de beste oplossing om roest op de remschijven te voorkomen. Niet altijd uiteraard, maar af en toe een beetje pittiger remmen zorgt er wel voor dat de remschijven mooi schoon blijven. Tevens is het goed voor de remblokken.
Brake Cleaner spuit je rechtstreeks op de 2 zijden van de remschijf. Laat een paar seconden inwerken en wrijf dan de schijf met een zuivere en droge doek af. Daarna spuit je ook Brake Cleaner rechtstreeks op de remblokken.
Bij het starten van een (koude) motor kan men handmatig de chokeklep dichttrekken. De onderdruk “zuigt” de klep open, zodat er lucht kan worden aangezogen. Door de kleine luchtopening ontstaat er tijdens het starten een groot vacuüm op het hoofdgedeelte zodat er ook benzine wordt aangezogen.
Deze stromingen functioneren als een borstel en weken het vuil los Zonder te krassen of te schuren en tot op plaatsen te komen die niet zichtbaar zijn voor het oog of zijn schoon te maken met de hand. Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4.