Bij automatische fietsverlichting is er een lichtsensor ingebouwd waarmee de verlichting zichzelf aanzet. Daarbij kunnen met name dynamo-aangedreven koplampen standlicht hebben zodat de fietsverlichting, meestal nog enige minuten in afgezwakte vorm, blijft branden. Bij achterlichten kan dit ook aanwezig zijn.
- De verlichting werkt via de centrale batterij, welke ook de motor voedt, dus er wordt geen separate dynamo gebruikt. De verlichting, zowel voor als achter is LED verlichting, dus energiezuinig. Voor uw eigen veiligheid kunt u er voor kiezen de verlichting altijd in te schakelen.
Hoe werkt het? De naam zegt het al, een naafdynamo zit op die plek in het voorwiel waar normaal je naaf zit. De met koper omwikkelde spoel draait om een magneet heen, om en om langs de noord- en zuidpool van de magneet. Daarom spreken we van wisselspanning.
Hoe zet je het voorlicht aan van een stella livorno??
Fiets "aanzetten" en bovenste knopje ingedrukt houden tot het licht aan gaat.
Bij elektrische fietsen werkt de verlichting via de accu en is eenvoudig via het display te bedienen. Zet je jouw fiets in de stalling? Maak je dan geen zorgen om stalschade, de koplamp is iets verder naar voren geplaatst zodat deze niet snel in aanraking komt met andere fietsen en dus minder snel stuk gaat.
Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting. De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.
Een hybride fiets is normaal een kruising tussen een stadsfiets en een sportieve fiets, zoals een racefiets of mountainbike. Daardoor kan je een hybride fiets op veel verschillende manieren gebruiken. Een standaard hybride fiets heeft echter geen motor of accu zoals een elektrische fiets.
Display. Het display is bevestigd op het stuur. Hierop kun je in één oogopslag zien in welke ondersteuningsstand je fietst, wat je snelheid is en hoeveel kilometers je al hebt gereden. Je hebt alles binnen handbereik, want de bedieningsknoppen zitten aan het handvat.
Binnen een paar uur is de accu opgeladen, langer in de oplader houden is niet nodig. Een accu zal niet snel vallen, maar dit kan per ongeluk een keer voorkomen. In dit geval is het belangrijk dat je hier een specialist naar laat kijken.
Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo'n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar.
Vooral de naafdynamo zelf is kostbaar (tussen de €80-280) en daar moet natuurlijk ook nog een velg omheen en spaken in worden gevlochten. Je hebt dan wel altijd stroom bij je en de weerstand als je verlichting aanstaat is verwaarloosbaar. Het extra gewicht ten opzichte van een gewone naaf is ongeveer 200 gram.
Het lastige van dynamo's is dat het stroombronnen en geen spanningsbronnen (zoals batterijen) zijn. De meeste naafdynamo's leveren meestal 500 mA bij snelheden boven de 20-25 km/h.
Trap/speed Sensor
De trapsensor is de eenvoudigste manier om een spanningssignaal aan de controller door te geven. De sensor wordt samen met de trapas tussen het frame bevestigd. De ringmagneet wordt vervolgens over de as geschoven.
Verlichting Je schakelt de verlichting aan en uit door de drive- en licht- knop één keer kort in te drukken (9). De verlichting werkt óók als de accu leeg is. Je hebt dan voor ongeveer drie uur licht (als de fiets aan staat). Accu Als je op de knop (10) drukt zie je hoeveel stroom de accu bevat.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Met onze standaard 13 Ah-accu kun je een flinke tocht maken tot 120 kilometer. Na de upgrade is de actieradius zelfs 170 kilometer. Zo kun je nog meer genieten van jouw elektrische fiets. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de actieradius, namelijk ondersteuningen, weerstand, schakelgedrag en gewicht.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Voor het verwijderen van de accu, schakelt u de fiets eerst uit, vervolgens moet de sleutel van het AXA ringslot gebruikt worden in het accuslot (3). Draai de sleutel een kwartslag tot u merkt dat de accu uit de slede gehaald kan worden. Trek de accu uit de slede (4).
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop.
Uit de lijst beste elektrische hybride fiets 2022 is de MBM Pulse e-bike momenteel dé best beoordeelde elektrische hybride fiets 2022. Deze hybride fiets is toegankelijk voor iedereen en heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Volgens het testpanel is de Kathmandu Exc 2018 de beste hybride fiets van dit jaar. Ze waren zeer te spreken over het aangename zitcomfort, het sterke frame en comfortabele vering. Ook worden de 30 Shimano Deore versnellingen en krachtige hydraulische schijfremmen als positief ervaren.