De lussen in de weg zijn koperen kabels die zijn afgedicht met vloeibare bitumen. Bitumen is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie. Op de koperen kabels staat stroom en deze energie wordt verstoord wanneer er een auto overheen rijdt, door het metaal dat in de auto zit.
Lussen in het wegdek detecteren de voorbijkomende voertuigen en stellen de lengte ervan vast. Weegsensoren in het wegdek detecteren de assen en registreren de aslasten. Camera's aan weerszijden van de weg maken een overzichtsbeeld van de situatie.
Een detectielus is een inductielus van koperdraad die zich in het wegdek bevindt. Door de detectielus aan te sluiten op een lusdetector ontstaat er een magnetisch veld (elektrische spoel).Een voertuig verstoort het magnetische veld en wordt herkend.
Bijna alle verkeerslichten werken hetzelfde
In het wegdek zitten detectielussen die ervoor zorgen dat de regelautomaat signalen doorkrijgt. Deze lussen zijn gemaakt van koperdraad. Als het ijzer aan de onderkant van de auto in contact komt met een detectielus, weet de regelautomaat dat er een auto staat te wachten.
Verkeerslichten: Als de verkeerslichten werken, gaan deze voor andere verkeerstekens. Verkeersborden: Als de verkeerslichten niet werken en er staan borden om het verkeer in goede banen te leiden, dan dien je deze op te volgen.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruispunt waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan. Het verkeer dat van rechts komt heeft voorrang. Het verkeer dat van links komt moet jou voor laten gaan.
Op zichzelf is het juister om te zeggen dat het verkeerslicht op groen staat, maar in de praktijk zijn stoplicht en verkeerslicht synoniemen. Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden.
Een bewegingsmelder, ook wel bewegingsdetector genoemd, is een elektrisch apparaat wat je plaats vóór een ander elektrisch apparaat. De bewegingssensor detecteert beweging en hierop reageert vervolgens het elektrische apparaat wat op de bewegingsmelder is aangesloten.
Een bewegingsmelder, ook wel bewegingsdetector genoemd, zorgt ervoor dat apparatuur zoals verlichting wordt geschakeld op het moment dat de sensor beweging detecteert. De sensor werkt meestal op basis van infrarood, de zogenaamde PIR (passief infrarood) sensor.
Draait u de instelschroef naar rechts, naar het zonnetje, dan schakelt de lichtsensor de armatuur eerder in. De instelschroef draait heel soepel, dus als u weerstand voelt, is hij aan het einde van de instelstand gekomen. Zodra het kleine rode LEDje gaat branden, dan zal na 1 minuut de lichtbron moeten gaan branden.
HAARLO - Je rijdt er ongetwijfeld vaak overheen, terwijl je het niet door hebt: detectielussen. Deze meetlussen zijn in het asfalt aangebracht en meten onder meer je snelheid. De lus registreert als je te hard rijdt, maar een prent hoef je niet te verwachten.
Met inductielus wordt bedoeld: De bekabeling op het dak die ervoor kan zorgen dat er door bliksem in de buurt overspanning ontstaat in het zonnestroom systeem.
De detectielus creëert een inductief of magnetisch veld dat door de lusdetector wordt bewaakt en geëvalueerd. Zodra dit magnetisch veld in aanraking komt met een metalen voertuig zoals een personenauto, heftruck of vrachtwagen, zal het systeem van voertuigdetectie dit signaleren.
Er zijn veel soorten verkeerslichten: tram/buslichten, overweglichten, toeritdoseringslichten, bruglichten, rijstrooklichten, voetgangerslichten en het gele knipperlicht.
De magnetische sensoren zitten in het wegdek en kunnen draadloos gegevens communiceren over de drukte op de weg. Die informatie wordt vervolgens naar verzamelpunten gestuurd en die communiceren de informatie weer naar de stoplichten.
Opto-elektrische sensoren genereren licht (zender) en evalueren het gereflecteerde licht in de ontvanger. Deze sensoren detecteren voorwerpen en hun kenmerken, bijvoorbeeld door lichtonderbreking of een verandering in de lichtintensiteit.
Een lichtsensor, of dag nacht sensor, schakelt de verlichting automatisch aan zodra het begint te schemeren en zodra het weer licht wordt schakelt de verlichting automatisch weer uit. In de sensor zit een lichtgevoelig component, dit component meet constant de hoeveelheid licht (LUX niveau) die erop komt.
Hoe werken sensoren: van data naar elektrische signalen
Metingen van temperatuur, licht, geluid en beweging worden door de sensor omgezet in elektrische signalen. Deze signalen worden vervolgens doorgegeven via een interface die ze omzet in een binaire code die een computer kan verwerken.
Bewegingsdetectoren zijn zeer vaak uitgerust met infraroodtechnologie. De sensor detecteert de natuurlijke infraroodstraling die wordt uitgezonden door de persoon of het dier die voor de sensor langs loopt, en identificeert zo hun aanwezigheid.
Om de functie van je bewegingsmelder te controleren, open je Smart Home App.Selecteer in het apparaatbeheer de betreffende bewegingsmelder en klik daar op "Test bewegingsmelder".
Bewegingssensoren: Ook wel PIR melder genoemd. Deze sensoren meten de warmte (infrarood licht) die door objecten in het bereik van de melder wordt uitgestraald. Zo kunnen ze een verandering in straling detecteren als er bijvoorbeeld personen langs komen.
Het geel knipperend voetgangerslicht geeft aan dat oversteken op eigen risico geschiedt. De groenfase dient dan geheel conflictvrij te zijn om nog een zinvol onderscheid tussen geel knipperend en groen te hebben. Dit betekent onder meer dat tijdens deze groenfase rechtsaf door rood voor (brom)fietsers is uitgesloten.
Door oranje licht rijden kan wel degelijk ook bekeurd worden, al gebeurt dat niet vaak. Je bent in overtreding als je nog op redelijke afstand bent van dat oranje licht en dus voldoende gelegenheid hebt om te stoppen.
Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht, dan mogen voetgangers oversteken, mits zijn het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan. Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.