Ze gaan van pagina naar pagina en slaan informatie over wat ze op deze pagina's en andere openbaar toegankelijke content vinden op in de zoekindex van Google. Als crawlers een webpagina vinden, geven onze systemen de content van de pagina weer, net als een browser.
De Google-index lijkt op de index van een bibliotheek, die informatie bevat over alle boeken in de bibliotheek. Maar in plaats van boeken vermeldt de Google-index alle webpagina's die Google kent. Wanneer Google uw site bezoekt, worden nieuwe en bijgewerkte pagina's gedetecteerd en wordt de Google-index bijgewerkt.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Bij het indexeren vergelijkt Google elke pagina met pagina's van andere sites over hetzelfde onderwerp in haar index. Op basis van diverse elementen bepaalt ze vervolgens de volgorde (ranking) waarin ze deze pagina's als zoekresultaat presenteert.
Google leest jouw meta informatie
Denk bijvoorbeeld aan de meta titels of meta description, maar ook aan heading zoals de H1, H1 of H3. Deze data helpt Google bij het bepalen waar de pagina over gaat. Help Google dus een handje door nauwkeurig de juiste informatie door te geven aan de zoekmachine.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
De simpelste en zekerste manier om bovenaan te komen in Google, is door ervoor te betalen. Via Google Adwords kun je instellen op welke zoekterm je naar boven wil komen, met welke tekst en hoeveel je hiervoor bereid bent te betalen. De hoogste bieder per klik krijgt de bovenste positie.
Tip: Door in Google de zoekopdracht 'site:www.jedomeinnaam.nl' (bijvoorbeeld site:www.tijdvooreensite.nl) uit te voeren, kun je controleren of jouw website en alle daarbij horende pagina's zijn geïndexeerd. Geen resultaten? Dan heeft Google je website nog niet gevonden.
Nadat je een nieuwe pagina hebt gepost, duurt het enige tijd voordat we deze crawlen en vervolgens nog enige tijd voordat we deze indexeren. De totale tijd kan variëren van één tot twee dagen tot een aantal weken en is afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hoe Google het web crawlt.
geindexeerd = WE zeggen van een grootheid dat deze geïndexeerd is als de waarde regelmatig wordt aangepast aan de waarde van een andere grootheid: zoals bijvoorbeeld de lonen aan de consumentenprijsindex (cpi) ( > economie)... indexeren = indexeren werkw.
Crawlen is het proces waarbij wordt gezocht naar nieuwe of geüpdatete pagina's die aan Google kunnen worden toegevoegd (Google heeft mijn website gecrawld). De pagina wordt gecrawld (opgevraagd) door een van de crawlengines van Google.
Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door middel van zoekmachinesoftware ofwel “bots”. Deze bots verkennen de webpagina om de inhoud hiervan te kunnen indexeren.
Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen.
Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website.
Je bouwt namelijk aan een steeds betere vindbaarheid en de autoriteit die je opbouwt is niet zomaar weg. De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Het rapport Crawlstatistieken bevat statistieken over de crawlgeschiedenis van Google op je website. Denk hierbij aan het aantal gestuurde verzoeken en wanneer deze zijn gestuurd, wat de reactie van je server hierop is geweest en welke beschikbaarheidsproblemen zijn opgetreden.
De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.
De groeivoet van de zgn. 'gezondheidsindex' - die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen - zou in 2022 gemiddeld 9,1% en in 2023 7,0% bedragen, tegenover 2,01% in 2021 en 0,99% in 2020.