Om efficiënt te werken is het belangrijk om je te focussen op 1 taak tegelijk. Hierbij helpt het om je grootste afleiding, je telefoon, weg te leggen. Zonder afleiding van je telefoon kun jij geconcentreerd werken en je focussen op datgene wat jij wil afronden. Uit taken vloeien vaak weer andere taken.
Efficiënt werken in de zorg betekent voor mij: zuinig zijn op jezelf, je collega's, het budget voor de zorg. Zorg accepteren tot een aanvaardbare hoeveelheid, en 'nee' durven zeggen als de ruimte er niet meer is om nieuwe zorg aan te nemen.
Doelmatigheid of efficiëntie is het bereiken van een doel met gebruik van zo weinig mogelijk middelen. Een proces is doelmatig als het ten opzichte van een norm weinig middelen gebruikt. Deze middelen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op tijd, inspanning arbeidsuren, grondstoffen of geld.
Waarom? Naarmate er efficiënter wordt gewerkt, neemt de kans op ongezonde werkdruk af. Efficiëntere werkprocessen leiden bovendien tot een hogere productiviteit en kwaliteit. Het in kaart brengen van inefficiëntie kost tijd en aandacht.
Efficiënt werken zegt alleen wat over de manier waarop je iets uitvoert, maar niet over wat je uitvoert. Effectief werken zegt alleen iets over wat je uitvoert en het resultaat daarvan, niets over de manier waarop je dit doet.
Creativiteit is belangrijk voor vrijwel alle processen en kan niet zomaar overgeslagen worden, maar het kan wel efficiënt gebruikt worden wanneer de juiste verwachtingen worden vastgesteld en de waarde van creativiteit wordt begrepen.
functionaliteit (zn) : doelmatigheid, efficiëntie.
Als je wil weten hoe efficiënt je proces is, kijk je naar de bewerkingstijd in verhouding tot de totale doorlooptijd. Je noemt dit process cycle efficiency (PCE), dit druk je uit in een percentage. Het percentage van de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent voor het resultaat.
Beroepen in de zorg hebben vaak een hoge werkdruk. Je hebt veel taken en weinig tijd, doet fysiek en emotioneel zwaar werk, je kunt voor moeilijke beslissingen komen te staan, en er zijn veel regels en protocollen waar je kennis van moet hebben. Dit kan leiden tot mentale en fysieke klachten.
Verbeterde productiviteit: Door je taken en activiteiten goed te plannen en te organiseren, werk je efficiënter en verhoog je je productiviteit. Je kunt je tijd effectiever benutten en meer gedaan krijgen in dezelfde tijd. Verminderde stress: Een gestructureerde aanpak zorgt voor minder stress en chaos.
Definities die `inefficiënt` bevatten:
naamw. Uitspraak: [ɪnɛfi`ʃɛnt] wat te veel moeite of inspanning kost om je doel te bereiken Voorbeelden: `een inefficiënte werkwijze`, `Hij is chaotisch en werkt inefficiënt. `,...
flexibel (bn) : buigzaam, elastisch, gedwee, lenig, makkelijk, meegaand, soepel, toegeeflijk.
Een antoniem van effectief is ineffectief.
Valkuilen die bij de creatieve maker horen zijn: soms blijft ander werk liggen of vergeet je af te maken waar je aan begonnen bent. kun je je niet voorstellen dat anderen niet zo creatief en handig zijn. vind je het moeilijk dat niet iedereen op jouw creaties zit te wachten.
Operationele efficiëntie is per definitie een bedrijfsfilosofie die het belang benadrukt van het continu verbeteren van de bedrijfsvoering. Het doel is om verspilling te minimaliseren, processen te optimaliseren en klantwaarde te leveren.
Efficiëntie, de snelheid waarin een dienst zo veel mogelijk oplevert tegen zo laag mogelijke kosten, is een groot goed en een belangrijke waarde in onze maatschappij. Niet te verwarren met effectiviteit, de doeltreffendheid van een dienst die daadwerkelijk het doel realiseert.
Effectief werken betekent dat je de juiste dingen doet, terwijl efficiënt werken betekent dat je dingen op de juiste manier doet. Samengevoegd betekent dit dat je de juiste taken op de meest productieve manier uitvoert.
Er zijn verschillende oorzaken voor onzekerheid binnen je werk. Niet weten aan welke verwachtingen je moet voldoen, veranderingen op de werkvloer of doorgroeien naar een nieuwe functie kunnen zorgen dat je je onzeker voelt over je eigen kunnen.