U kunt ook de gratis NS International app downloaden voor Android of iOS. Voer uw treinreis in en de app houdt u op de hoogte over de reis, mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen. Vervalt uw aansluiting? Dan wordt voor bepaalde treinen een aangepast reisadvies gegeven.
Uw reis begint thuis waar u zich oriënteert op de reismogelijkheden. Daarna komt u op het station. Dan begint de reis pas écht: u stapt in de trein en bent onderweg. En we sluiten af met het moment na uw treinreis.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Bij lage treinsnelheden of als de trein stilstaat, wordt de inhoud van de toiletten direct op het spoor gedeponeerd. Bij hogere snelheden wordt de ontlasting verbroken en wordt een dunne laag poep uitgespreid vanaf de zijkant van de wagen.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
InterCity of IC-trein: snelle trein die alleen grote stations aandoet. EuroCity EC-trein: internationale intercitytrein, bijvoorbeeld naar Zwitserland) Thalys: voor de verbinding Parijs-Brussel-Amsterdam en Parijs-Brussel-Keulen. Eurostar: voor de verbinding Brussel-Londen.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Vaak is de trein dagretour met korting verkrijgbaar via onze website. Voor € 17,50 is jouw heen en terugreis geregeld en reis je samen goedkoop met de trein.
Om met de trein te kunnen reizen heb je een vervoerbewijs nodig. Dit kan een los kaartje zijn, reizen op saldo via een OV-chipkaart of met een abonnement van NS Flex.
Arriva: Dochteronderneming van DB, grootste spoorvervoerder na NS.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW. De treinstellen van Plan V hebben jarenlang de ruggegraat gevormd van de stoptreindiensten van de NS, ze zijn vanaf 1964 gebouwd.
Rijtuigen en bakken van treinstellen zijn gemiddeld 25 meter lang. Hier heeft de NS er ongeveer 2775 van. Dus reken maar na! Als je alle treinen achter elkaar zet van de NS dan zou dat een lengte geven van ongeveer 69,5 km.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Een AH treinkaartje kost meestal 14 tot 16 euro. AH treinkaartjes zijn meestal ook hier online te koop. De Albert Heijn treinkaartjes zijn niet geldig in de ochtend- en avondspits, maar in het weekend zijn er in de regel geen beperkingen.
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops.