Het zorgt er voor dat de motor niet kan starten. Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken.Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten.
Druk het koppelingspedaal volledig in en start de motor zonder het gaspedaal aan te raken. Wanneer de motor niet binnen vijftien seconden aanslaat, wacht dan even en herhaal de startprocedure. Als de motor na drie startpogingen nog niet is aangeslagen, wacht dan 10 seconden en volg de procedure voor een Verzopen motor.
-Zet de kraan even dicht. (als de carburateur overstroomt dient men verder te kijken.) -Eventueel de bougie eruithalen en droogmaken. -De motor even aanduwen met de bougie eruit (de motor gooit dan de benzine via het bougie gat eruit.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
We spreken van een verzopen motor wanneer er teveel onverbrande brandstof in de verbrandingsruimte zit. Hierdoor is het niet meer mogelijk om het aangezogen mengsel te ontbranden. Dit gebeurt meestal wanneer er te lang op de choke gestart wordt.
Ligt het niet aan de accu, dan kunnen de startmotor of de startschakelaar er voor zorgen dat je scooter niet start. Daarnaast kan het zijn dat de scooter wel start, maar niet aanslaat. In dat geval kan het probleem te maken hebben met een versleten bougie, een defecte bobine of een kapotte pulsgever.
Accu benzine scooter
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand. De importeur kan namelijk niet zien hoe je met jouw accu omgaat.
Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding. Dit is een 'Wacht Op Keuren status' in het kentekenregister bij de RDW.
Als je scooter een tijd heeft stilgestaan, kan de benzine in de carburateur verdampt zijn.Ook is de accu lang niet zo vol meer. Het is daarom heel belangrijk dat je niet elektrisch je scooter start. Dat kan er namelijk toe leiden dat de accu stuk gaat.
in water doodgaan doordat je geen adem meer kunt halen vb: hij heeft de jonge poesjes verzopen in een emmer water Synoniem: verdrinken veel te groot zijn vb: ik verzuip i...
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Gebruiker. Zoals al vermeld hierboven, heeft het oliepeil geen invloed op het starten van de motor.
Wat is motor spoelen? Het motor spoelen is een techniek waarbij een speciaal reinigingsmiddel door de motor wordt gespoeld. Dit middel is speciaal ontwikkeld om al het olieslib (sludge), roet en ander vuil te verwijderen. Onze speciale machine spoelt dit door de gehele motor heen, waardoor al het vuil wordt opgelost.
Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt.
br> Terugschakelen doe je door je voet boven het schakelpedaal te plaatsen.Je drukt nu het schakelpedaal naar beneden.Plaats daarna je voet terug op de voetsteun. Er kan maar 1 versnelling tegelijk teruggeschakeld worden.
Voordat je gaat terugschakelen begin je altijd eerst met snelheid aanpassen, dus gas los laten (de auto gaat afremmen op de motor), daarna remmen met het rempedaal (remsysteem) en als laatste moet je het koppelingspedaal intrappen om te kunnen terugschakelen naar een lagere versnelling.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.