Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit, zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn.Ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen of dit het geval is.
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Aanlopende rem
Als de rem niet is ingetrapt maar toch vertraagd de auto. Dan is de kans groot dat één of meerdere wielen een aanlopende rem heeft. De oorzaken hiervan kunnen zowel hydraulisch als mechanisch zijn.
Een remklauw gaat vaak kapot door roest, vuiligheid van buiten of vervuiling van de remvloeistof. Hierdoor kan een remklauw vast komen zitten of lek raken. Wanneer een remklauw blijft vastzitten raakt de remschijf oververhit met als gevolg kromme remschijven.
Kosten voor het vervangen van een remklauw
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
In totaal kun je dus rekening houden moet ongeveer 300 tot 600 euro voor het vervangen van de remklauw. Er kunnen extra kosten ontstaan, omdat er bijvoorbeeld gelijk ook andere onderdelen worden moeten vervangen zoals de remschijven.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Remmen in de juiste versnelling
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.
In de meeste gevallen piepen de remmen van uw auto als gevolg van slijtage van de remblokken. Remblokken zijn ingebouwd met een stuk metaal. Door het gebruik van de remmen, slijten de remblokken na verloop van tijd. De oorzaak van het piepende geluid is dat de remblok contact maakt met de rotor.
Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken.De slijtage indicator begint contact te maken met de rotor wat leidt tot een piepend geluid. Vervang je de remblokken niet, Dan bestaat de kans dat deze doorslijten. Vervolgens zal de achterplaat groeven in de rotor gaan slijten.
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Remvloeistof vervangen gebeurt gemiddeld elke twee jaar, afhankelijk van wat het onderhoudsschema van uw auto aangeeft.
Klinken er schrapende geluiden bij het remmen, dan is het feitelijk al te laat. Je remt dan ijzer op ijzer, de remblokken zijn volledig versleten en de metalen onderplaatjes drukken luid hoorbaar op de remschijven. Direct stoppen met rijden, anders rem je de remschijven compleet de vernieling in.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Hard remmen heeft nog al wat invloed op het onderhoud van de auto. De remblokken van de auto worden tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het tijd ze te vervangen.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt. Ook zie je dat remschijven voor de achterkant vaak wat goedkoper zijn dan de voorkant.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
We hebben het al een beetje verklapt maar kromme remschijven herken je vrij eenvoudig. Voel je tijdens het remmen een trilling in je stuur of rempedaal?Dan is de kans aanwezig dat je kromme remmen hebt. Ook kun je bijgeluiden horen tijdens het remmen.
De remklauw niet aan de remslang laten hangen om beschadigingen te voorkomen!
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Reviseren begint met het demonteren en grondig reinigen van de remklauw. De remklauw wordt geheel gedemonteerd, gestraald, gehoond en nagekeken op gebreken, tevens worden de zuigers gepolijst en gecontroleerd. De remklauw wordt vervolgens met nieuwe OE-kwaliteit onderdelen weer gemonteerd.