Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het Duitse Autobahn-netwerk is 13.207 kilometer lang (1-1-2021) en het Zwitserse netwerk is 1.646 kilometer lang (1-1-2021).
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg. Er is wel een algemene adviessnelheid. Die bedraagt 130 km/u.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
A: In steeds meer Duitse (binnen)steden geldt een lagere maximumsnelheid van 30 km/h. Let daarom in steden goed op maximumsnelheidsborden. In de stad Frankfurt am Main geldt sinds januari 2021 een maximumsnelheid van 40 km/h.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Lijst van Duitse Autobahnen
De Bundesautobahn 3, BAB 3 of kortweg A3 is een Autobahn in Duitsland. De autosnelweg vormt een noord-zuid route die vanaf de Nederlandse grens bij Elten naar het zuidoosten loopt tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Er geldt een adviessnelheid op de Duitse snelweg
Waar geen maximumsnelheid is opgegeven, geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Je mag dus harder rijden en je krijgt daar geen boete voor, maar officieel adviseert de Duitse overheid gewoon 130 km/u te rijden.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Rijd je voorbij een bord met daarop een plaatsnaam? Dan rijd je binnen de bebouwde kom en mag je 50 km/h. Verlaat je een plaats? Dan mag je in principe 80 km/h.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Autostrada (A)
Op de Autostrada mag je over het algemeen 130 kilometer per uur rijden, bij regen is de maximumsnelheid meestal 110 kilometer per uur.
Maximumsnelheid. Op stedelijke wegen mag u over het algemeen niet harder dan 25-45 mijl per uur (40-70 km/u); op snelwegen loopt de toegestane snelheid uiteen van een maximum van 60 tot 75 mijl per uur (96-120 km/u).
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Binnen de Duitse bebouwde kom, geldt dezelfde maximum snelheid als in Nederland: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom mag je in Duitsland sneller, namelijk 100 km/u in plaats van de Nederlandse 80 km/u. Betreft het echter een weg met gescheiden rijbanen of minstens vier rijstroken, dan geldt er geen maximale snelheid.