De meeste scooters zijn voorzien van een pomp. Hoe herken ik een kapotte oliepomp? Als de oliepomp kapot is, is dit vooral te merken aan vastlopers van de cilinder. Hierdoor stopt uw scooter met rijden en als het goed een lichtsignaal geeft op het dashboard dat de scooter oververhit is.
De oliepomp zuigt de motorolie door een zeef en perst die, via het oliefilter, door de oliekanalen in de krukaslagers, de lagers van nokkenassen en het kleppenmechanisme. De motorolie zakt, nadat die zijn werk heeft gedaan, terug naar het carter en wordt daarna weer opgezogen.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
Een verstopte oliefilter of incorrecte werking van de oliepomp liggen hier vaak aan ten grondslag. Daarnaast kan het een probleem zijn met de oliedruksensor.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd en hangt, indien de motor niet voorzien is van een dry-sumpsysteem, vaak deels of helemaal in de carterpan. De oliepomp wordt aangedreven via een ketting of tandwielen die direct in verbinding staan met de krukas.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd en hangt, indien de motor niet voorzien is van een dry-sumpsysteem, vaak deels of helemaal in de carterpan. De oliepomp wordt aangedreven via een ketting of tandwielen die direct in verbinding staan met de krukas.
Bij een te lage of te hoge oliedruk moet de oliepomp vervangen worden. Bij een te lage oliedruk wordt ook vaak gekeken of er lekkage is. Is er geen lekkage, dan kan de oliepomp de enige boosdoener zijn omdat het systeem verder gesloten is.
Bij een rood brandend olielampje moet u uw auto direct, op een veilige plek, stop zetten om ernstige schade te voorkomen. De oliedruk is dusdanig laag waardoor er problemen in uw motor kunnen ontstaan. In de meeste gevallen moet uw olie bijgevuld worden, maar het kan ook zijn dat deze ververst moet worden.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor.
Draai de oliedrukschakelaar uit het motorblok. Draai nu met of zonder hulp van een adapter de oliedrukmeter in het motorblok. Start nu de motor en kijk wat de oliedruk is met stationair lopen en met hoge toeren. Een normale oliedruk waarde bij stationair en warme motor is tussen de 1 a 1,5 Bar.