Niet alle apps bieden in-app aankopen. Om te controleren of een app in-app aankopen aanbiedt alvorens u deze koopt of downloadt, zoekt u de app in de App Store.Zoek vervolgens naar 'In-app aankopen' bij de knop met de prijs van de app of bij de knop 'Download'.
In de Play Store (Android) en de App Store (iOS) staan allerlei gratis en betaalde apps. Sommige van deze apps bieden in-app aankopen. Daarmee zijn de apps tegen betaling uit te breiden. In veel gevallen probeert de appmaker de gebruiker te verleiden met een gratis of goedkope app.
In de Google Play Store-app vind je in-app-aankopen bij de knop Prijs of Installeren. Op play.google.com/store zie je 'Biedt in-app-aankopen' onder de naam van de app.
Als een app 150.000 keer gedownload is, is de kans groot dat de app veilig en betrouwbaar is. Wees voorzichtiger als een app slechts 15 keer gedownload is. Lees goed de voorwaarden van de app om te kijken tot welke informatie en functionaliteit je de app toegang geeft.
Android verschilt van iOS doordat er geen optie is om in-app-aankopen gewoon uit te schakelen. Maar wat u wel kunt doen, is authenticatie vereisen voor elke afzonderlijke aankoop via Google Play op een bepaald apparaat.
Wanneer je een gratis app installeert, dan heeft deze app vaak toestemming voor toegang tot jouw gegevens. Je geeft hiermee een deel van je privacy op. Deze gegevens kan de app-aanbieder bovendien doorverkopen aan adverteerders.
Een abonnement kost 9,99 euro per maand en laat je onbeperkt naar miljoenen nummers luisteren. Ook is het mogelijk om 20.000 nummers uit je eigen collectie in de cloud van Google Play Muziek op te slaan, waardoor je via de app altijd toegang hebt tot deze muziek.
Er worden geen kosten in rekening gebracht voor het downloaden van een gratis app. Sommige gratis apps bieden in-app aankopen en abonnementen die u kunt kopen. Abonnementen en in-app aankopen geven u bijvoorbeeld toegang tot meer functies en materiaal. Meer informatie over in-app aankopen en abonnementen.
Via deze gegevens kun je gemakkelijker met de geïnstalleerde apps communiceren als je de Google Assistent of Google Zoeken gebruikt. De Google Assistent kan zo bijvoorbeeld beter begrijpen welke app moet worden gebruikt om een actie uit te voeren. Ga naar Je gegevens in de Assistent of Je gegevens in Google Zoeken.
Waarom kan ik geen apps downloaden in de App Store?
Algemene stappen om dit probleem op te lossen
Zorg ervoor dat je een stabiele internetverbinding hebt. Je kunt het beste verbinding maken met een wifi-netwerk. Als je geen toegang hebt tot wifi, zorg dan voor een stabiele mobiele dataverbinding.
Even je iPhone herstarten wil soms wel eens helpen om een vastgelopen download op gang te helpen. Als een gewone herstart niet werkt, kun je ook een wat hardere reboot proberen: dit doe je door de homebutton en de powerknop tegelijk in te drukken. Doe dit totdat het Apple-logo in beeld verschijnt.
Soms kunnen problemen met in-app-aankopen worden opgelost door het apparaat opnieuw op te starten. Ga als volgt te werk om opnieuw op te starten: Houd de aan/uit-knop op je mobiele apparaat ingedrukt. Tik op Uitschakelen of Opnieuw opstarten (afhankelijk van je apparaat kan deze tekst anders zijn).