Als je doorrijdt met een lekkend koelsysteem en je motor raakt oververhit, dan kan ingrijpende motorschade optreden en zijn de kosten veel hoger. Neem bij lekkage van het koelsysteem dus zo snel mogelijk maatregelen.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Als de koelvloeistof doorlekt naar een of meer cilinders is dit te herkennen aan extreem veel witte rook uit de uitlaat van de auto. Als de koelvloeistof doorlekt naar de oliekanalen is dit herkenbaar aan de witte drap die zich aan de peilstok van de motorolie bevindt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
De temperatuur in het rood of een oplichtend waarschuwingslampje van de temperatuur is een waarschuwing die u heel serieus moet nemen. Het is belangrijk om uw auto dan zo snel mogelijk op een veilige plaats te stoppen en de koelvloeistof bij te vullen nadat uw motor voldoende is afgekoeld.
Koelvloeistoffen met de aanduiding G12 of G12+ gaan in principe een autoleven mee. Andere soorten verliezen gaandeweg hun werking en moeten om de twee à drie jaar ververst worden. Koelvloeistof heeft diverse additieven, zoals antivries, een middel tegen schuimvorming, een smeermiddel en een anticorrosiemiddel.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
Kun je blijven rijden met een lekke koppakking? Doorrijden met een lekke koppakking zal de problemen alleen maar erger maken. Dit is daarom absoluut niet aan te raden, tenzij u graag een auto met kapotte motor verkopen wilt.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Afhankelijk van lengte, soort en fabrikant kan de prijs sterk schommelen. De prijzen beginnen bij minder dan 10 EUR en eindigen bij ongeveer 30 EUR. Goede koelvloeistofslangen vermijden actief schade aan de motor en bovendien verhogen premiumproducten zelfs de houdbaarheid.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
U vraagt wat de oorzaak is voor het regelmatig moeten bijvullen van koelvloeistof. Wanneer er ten tijde van de lekke waterpomp als gevolg daarvan óók sprake geweest is van een oververhitte motor, is een lekke koppakking een serieuze optie. Een scheurtje in de cilinderkop is ook nog een optie.
Als uw lampje voor laag koelmiddel gaat branden of als u constant uw koelvloeistoftank bijvult, kan er een lek in de radiator zijn. Blijf niet alleen je koelvloeistof bijvullen, maar neem ook je voertuig om het op de juiste manier te laten diagnosticeren.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Een ander probleem bij een kapotte koppakking is dat koelwater en motorolie zich gaan vermengen. Dit herken je aan de donkere verkleuring van de koelvloeistof of een verhoogd oliepeil.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.