Hoe is dit type glas te herkennen? Het glas is te herkennen aan de folielaag die tussen de twee glasbladen is aangebracht. De folie houdt bij glasbreuk, de glasscherven bij elkaar. Dit maakt het risico op letsel kleiner.
Veiligheidsglas kan gehard of gelaagd glas zijn. In geval van gehard glas moet het glas (verplicht) een stempel dragen met de vermelding (veiligheidsglas). Indien geen gehard maar gelaagd (= met PVB folie tussenin) glas: dan kunt u door een diktemeting ongeveer zien of het een gelaagd glas is.
U kunt zien of u gelaagd glas hebt door het van de rand te bekijken . Gelaagd glas heeft een zichtbare tussenlaag. Het klinkt ook anders dan gehard of getemperd glas als u erop klopt (maar het kan zijn dat u een oor nodig hebt dat op het verschil is afgestemd).
Je kan erachter komen welk soort dubbel glas je hebt door te kijken op de aluminium strip tussen de glasplaten. Zie je de letters HR: dan is het HR++-glas. Staan er geen letters, of wel letters maar geen HR: dan is het meestal dubbel glas.
Hoe herken ik gehard en gelaagd glas? De eenvoudigste manier om te controleren of u gehard glas heeft, is door een zijraam naar beneden te doen en naar de kopse kant van het raam te kijken. Als je één laag met afgeronde randen ziet, is het gehard glas. Als je twee of meer lagen ziet, is het gelaagd glas.
U kunt het type glas op uw voertuig bepalen door een label in de onderste hoek van uw zijramen te controleren . Hierop moet duidelijk staan of het glas gehard of gelaagd is. Als u het label niet kunt vinden of deze informatie niet is opgenomen, neem dan contact op met de fabrikant van uw voertuig.
Uw Volvo heeft gelamineerd glas, dat door Volvo gelaagd glas wordt genoemd. Volgens de informatie van Volvo (bron: www.volvocars.com) is het glas van de zijruiten verstevigd voor een verbeterde inbraakbeveiliging en geluidsisolatie van het interieur.
Wil je weten welke type glas je hebt, dan kun je kijken naar de code op de aluminiumstrip tussen de glasplaten. Daarop staat HR, HR+ of HR++. Staat er niets bij, dan is de kans groot dat je te maken hebt met gewoon dubbelglas.
Op elk glasproduct zou u gehard glas moeten kunnen herkennen aan het hardingsmerk of de Britse/Europese norm die in het glas is geëtst . De exacte markeringen zijn afhankelijk van het land van herkomst van het geharde glas (waar het glas is verwerkt).
Het verschil in waardes ziet er als volgt uit: HR glas: U-waarde tussen 1,7 en 2,0 W/m²K.HR+ glas: U-waarde tussen 1,2 en 1,6 W/m²K.HR++ glas: U-waarde tussen 0,9 en 1,2 W/m²K.
Kijk goed naar de ruit en probeer kuiltjes, kromtrekken of buigen te ontdekken . Zulke onvolkomenheden suggereren sterk dat het glas van de geharde veiligheidssoort is en ontstaan tijdens het verhittingsproces: Vanwege de zeer hoge temperaturen die nodig zijn in het productieproces, worden tangen gebruikt. Deze tangen laten sporen achter op het glas.
Bij dubbel glas zitten de lagen glas niet aan elkaar vast.Tussen het glas zit dan een laag met edelgas of met stilstaande lucht. Gelaagd glas bestaat uit glasplaten die aan elkaar vast zijn gesmolten. Daartussen zit een kunststof folie die voorkomt dat het glas uit elkaar valt zodra het breekt.
Kosten. Over het algemeen heeft gelaagd glas een iets hogere prijs dan gehard glas , vanwege het ingewikkelde productieproces. Gelaagd glas is doorgaans alleen op aanvraag verkrijgbaar, omdat het voor glasbedrijven niet kosteneffectief is om het te produceren, tenzij er vraag naar is.
Controleren of het glas meerdere lagen heeft. Gelamineerd glas vertoont doorgaans een meerlaagse structuur aan de randen, omdat er een laag plastic tussen zit . 2. U kunt ook zachtjes met uw vingertop op het glasoppervlak tikken.
Wat is het verschil tussen dubbel glas en dubbel gelaagd glas? HR glas (hoog rendement) is al een verbetering ten opzichte van standaard dubbel glas. Hierbij is dubbel gelaagd HR++ glas als isolatieglas de veiligste optie doordat het glas aan beide zijden is voorzien van een folielaag tussen 2 panelen.
Waar verplicht? Veiligheidsglas is verplicht in ramen waar er een risico is op doorval van een persoon. Dit betekent concreet dat bij nieuwbouw of renovatie alle beglazing die lager staat dan 90 centimeter op z'n minst aan de binnenzijde in gelaagd glas dient voorzien te worden.
Gelaagd glas herkennen
Het glas is te herkennen aan de folie laag tussen de twee glasplaten. Deze folie laag zorgt ervoor dat de glasscherven bij een breuk bij elkaar worden gehouden. Dit maakt de kans op ernstig letsel kleiner in vergelijking met lagen enkel glas.
Krastest. Kras het glas met een hard voorwerp zoals een sleutel. Als de kras glad aanvoelt, is het glas gehard. Een ongeharde glaskras voelt scherp en korrelig aan.
Voel de randen van het glas en bepaal wat voor soort glas het is. Gehard glas heeft een zeer gladde afwerking, vanwege het verwarmings- en afkoelingsproces dat het ondergaat om het gehard te maken. Dit geeft de randen een gladde en strakke look en feel. Terwijl bij normaal glas de randen doorgaans ruw zullen zijn.
Je kan erachter komen welk soort dubbel glas je hebt door te kijken op de aluminium strip tussen de glasplaten. Zie je de letters HR: dan is het HR++-glas. Staan er geen letters, of wel letters maar geen HR: dan is het meestal dubbel glas. Beide soorten glas hebben een aluminium strip tussen twee glasplaten.
Controleer op markeringen op het raamkozijn of de hardware . Als u markeringen of codes vindt, onderzoek ze dan online om te zien of u de fabrikant van het raam kunt vinden. Neem contact op met lokale raambedrijven om te controleren of zij gegevens hebben van het installeren van ramen in uw huis.
Documenten – Als u de installatiedocumenten of garantie hebt, kunt u hieruit opmaken wanneer de ramen zijn geproduceerd . Fabrikantafdruk – Controleer de hoek van uw dubbelglasramen om te zien of er een datum staat waarop het is geproduceerd, of een serienummer.
Het is niet moeilijk om erachter te komen wat voor soort zijruitjes jij in je auto hebt. Klinkt het geluid net zo dof wanneer je tegen je zijruit aantikt, als wanneer je tegen je voorraam tikt.Dan is de kans al groot dat je gelaagde zijruitjes, oftewel 'laminated glass', hebt.
Je kunt gelaagde ruiten namelijk niet inslaan, dankzij een kunststof folie tussen de glaslagen. Op gebied van veiligheid biedt gelaagd glas het voordeel dat het bij een zijwaartse aanrijding de veiligheid vergroot, vooral in combinatie met airbags.