Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Normaal gesproken kan een automaatbak net zo lang mee als een handbak. Ze hebben weinig onderhoud nodig, alleen is het oliepeil belangrijk. De meeste automaten hebben dan ook een oliepeilstok net als de motor.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
Wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet die zekering vervangen worden omdat het draadje binnenin de zekering doorgebrand is. Een automaat onderbreekt de stroom ook, maar doet dat door het elektriciteitscircuit te doorbreken.
Het kan zijn dat een installatieautomaat niet meer voldoet aan jouw wensen of de eisen van een nieuwe installatie. Misschien is hij kapot en moet je daarom deze installatieautomaat vervangen. Kortom er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je zelf een groep wilt vervangen in de groepenkast.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Ben je van plan om in een automaat te gaan rijden, let dan op de volgende tips: Houdt het rempedaal altijd ingedrukt als de auto stil moet blijven staan. Als je de gewenste snelheid hebt bereikt, laat het gaspedaal dan een klein stukje opkomen, de auto zal dan automatisch naar een hogere versnelling opschakelen.
Het kan een teken zijn dat er te weinig olie in de versnellingsbak zit of dat er een verkeerde olie in zit. Het kan ook zijn dat het oliefilter is dichtgeslibd met slijpsel. Serieuzer wordt het als dit wijst op tanden van de tandwielen, lagers of het differentieel die versleten of beschadigd zijn.
Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.
Versnellingsbak reviseren
Het grote voordeel van een versnellingsbak-revisie is de prijs: afhankelijk van uw type auto bent u doorgaans niet meer dan 1200 euro kwijt inclusief demontage, arbeidsloon, BTW, onderdelen en andere kosten. Behalve de kostenbesparing zijn er nog andere voordelen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto. Toch kan dit opwegen tegen het mindere verbruik van de auto. Daarnaast kan het lastig zijn om over te stappen van een automaat naar een handgeschakelde auto.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw.
De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
De onderstaande defecten leiden tot een kapotte versnellingsbak: Kapotte lagers. Versleten afstandsringen. Kapotte schakelvork.
Technisch gezien heeft een zekering of automaat een maximum aan ampère ( aanduiding grootte van elektrische stroom ). Wordt dit maximum overstegen, dan brandt de zekering door of slaat de automaat af. Je vindt zekeringen terug in auto's, wasmachines maar dus ook in de elektrische installatie van je woning.
Beperk wel het aantal draden per kooiklem van een automaat tot maximum twee, zo voorkom je dat de draden niet goed vastgeklemd te zitten.
Een defecte zekering is eenvoudig te herkennen aan de zwart geworden isolerende en transparante buitenlaag of geleidende strip. Ook kan de metalen draad in de zekering doorgebroken zijn om de stroom te onderbreken. Raadpleeg het autoboekje om te weten waar het zekeringenkastje en de betreffende zekering zich bevinden.