Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
Bij goed onderhoud gaat alles lang mee. Maar als er bijvoorbeeld met te weinig olie wordt gereden of een onderhoudsbeurt wordt overgeslagen, dan kan er eerder schade optreden. Of meer slijtage. Het komt steeds minder vaak voor maar het gebeurt nog wel: de cilinders, zuigerveren of zuigers moeten vervangen worden.
3 cilinder motoren
Motoren met drie cilinders zitten qua eigenschappen tussen de 2-cilinders en 4-cilinders in. Drie-cilinders hebben zowel koppel als vermogen. Of een motor lekker rijdt en de juiste verdeling aan vermogen heeft is uiteraard iets heel persoonlijks.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
Ze kunnen 1 miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt”. Een meer recent voorbeeld is de PureTech 3 cilinder van PSA.
De kosten van een cilinderslot vervangen zijn ongeveer 130 euro. Een slot met een hogere inbraakwering zal meer kosten dan het plaatsen van een standaard slot. Dit scheelt ongeveer 10 euro. Ook zal je voor extra sleutels nog bij moeten betalen.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
De cilinderinhoud (of het slagvolume) van een motor beslaat de gezamenlijke inhoud van alle cilinders. De cilinderinhoud is de inhoud van de ruimtes, die door alle zuigers worden bestreken als deze van het onderste dode punt (ODP) naar het bovenste dode punt (BDP) of vice versa bewegen.
De cilinders zorgen voor de aandrijving van de auto. De cilinder wordt door een zuiger afgesloten. De zuiger beweegt in de cilinder heen en weer waardoor benzine wordt verplaatst. In auto's kunnen drie, tot zelfs zestien cilinders zitten.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Een noodopening zonder materiaal of meerwerk zou overdag tussen de €80,- en €125,- mogen kosten, een noodopening in de avond zou maximaal tussen de €100,- en €150,- mogen kosten, een noodopening in de nacht of in het weekend zou maximaal tussen de €125,- en €175,- mogen kosten.
Als de motor oververhit raakt kan gemakkelijk een scheurtje ontstaan in de cilinderkop of koppakking. Een scheurtje zorgt vervolgens voor verlies van vloeistoffen, wat problemen met de koeling en smering van de motor tot gevolg heeft.
Al ruim 15 jaar ergens wonen en nog nooit het slot of cilinder van je voordeur vervangen. Dit geldt voor 2 op de 5 Nederlanders, zo blijkt uit recent onderzoek van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken.
Een 3 puntssluiting laten plaatsen kost € 495,- in totaal. Dit is inclusief een skg3 cilinder en anti-kerntrekbeslag (skg3).
In veel gevallen zal er eerst een oud slot verwijderd moeten worden, om het nieuwe slot te kunnen installeren. Vaak duurt deze klus niet langer dan een half uur per slot! Het is af te raden om sloten zelf te installeren, omdat de kans op beschadigingen aan het nieuwe slot hierbij erg groot is.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
Levensduur cilinders
Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.